خلاصة:
هدف مقالة حاضر ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است. رویکرد پژوهش کمی و از روش پیماشی استفاده شده است. جامعة آماری شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بوده که تعداد آنها در سال تحصیلی 1399-1398 برابر با 46819 نفر گزارش شد. روش نمونهگیری از نوع خوشهای تصادفی بوده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد کل نمونه 382 نفر لحاظ شد. گردآوری دادهها با پرسشنامة سنجش سواد چندفرهنگی صادقی (1397) که ابعاد سواد چندفرهنگی(دانش- نگرش و مهارت) را میسنجد، انجام شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی مانند آزمون تی تکنمونهای تحلیل شد. نتایج نشان داد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در بعد دانش در سطح مطلوبی قرار دارند و در بعد نگرش چندفرهنگی در سطح متوسط بوده، اما در بعد مهارت چندفرهنگی در سطح چندان مطلوبی نیستند. مهمترین پیشنهاد برای ارتقای سواد چندفرهنگی، دانشجومعلمان در واقع، پذیرش واحترام به فرهنگهای ایرانی است.
The purpose of this article is to evaluate the dimensions of multicultural literacy of Farhangian University students and teachers. The research approach is quantitative and the survey method is used. The statistical population included students and teachers of Farhangian University, whose number in the academic year 1399-1398 was equal to 46819 people. The sampling method was random cluster and Cochran's formula was used to determine the sample size and the total number of samples was 382. Data were collected using Sadeghi Multicultural Literacy Assessment Questionnaire (2015). This questionnaire measures the dimensions of multicultural literacy (knowledge-attitude and skills). Data was classified, adjusted, summarized and analyzed, and according to the nature of the research, descriptive statistical methods (mean, frequency, percentage, standard deviation, etc.) and inferential statistics such as one-sample t-test were used. The results indicate that the multicultural literacy of students and teachers of Farhangian University are at a desirable level in terms of knowledge and at a moderate level in terms of multicultural attitudes, but are not very desirable in terms of multicultural skills. The most important suggestion for promoting multicultural literacy is for student-teachers to actually accept and respect Iranian cultures.
ملخص الجهاز:
1. Huang, Cheng & Yang 2.
Dudeney, Hockly & Pegrum 3.
وضعيت ابعاد سواد چندفرهنگي در بين دانشجومعلمان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به يافته هاي جدول ١ ميانگين و انحراف استاندارد دانش چندفرهنگي در بين دانشجومعلمان ، ٥٢/١٦ و ٥/٢٠، بوده و همچنين ميانگين و انحراف استاندارد نگرش چندفرهنگي دانشجومعلمان به ترتيب ، برابر با ٣٩/٢٧ و ٥/١٧ و در متغير مهارت چندفرهنگي نيز به ترتيب ، برابر با ٢٤/٢١ و ٣/٠٥ است همان طور که در جدول ١ مشاهده ميشود، ميزان کجي و کشيدگي در متغيرهاي پژوهش بين ٢+ تا ٢- است ، بنابراين ، فرض نرمال بودن متغيرها رعايت شده است .
خلصۀ آزمون آماري تي تکنمونه اي )٣٨٢ =n) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقادير تي در ابعاد سواد چندفرهنگي (شامل دانش ، نگرش و مهارت چندفرهنگي و راهکارها) در بين دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان به همراه مقادير احتمال معناداري متناظر با آزمون دودامنه از سطح معناداري ٠٠٥=α کوچکتر هستند، بنابراين ، ميتوان گفت وضعيت اين ابعاد در حد متوسط است .
1. Pope, Reynolds & Muller 2.
Multicultural Literacy Teacher Education: Seeking Micro- Transformations.
Science teachers’ perception on multicultural education literacy and curriculum practices.
Cross-cultural literacy in multicultural education: monograph.
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran (Received: October 30, 2020; Accepted: March 9, 2021) Abstract The purpose of this study was to provide a model for the integrated curriculum of.
Based on the results of the research, 4 dimensions of objectives, content, methods and methods of evaluation and 43 characteristics were obtained for the integrated curriculum of Farhangian University teacher training.