خلاصة:
رسانه بر روش یا ابزار فنی یا مادی تغییر شکل پیام به علاماتی دلالت میکند که مناسب انتقال از یک مجرای معین هستند.
در رسانه های جمعی از قبیل سینما و تلویزیون میتوان میان شیوه های ارتباطی هر یک از اینها تمایز قایل شد. با گسترش روز
افزون تکنولوژی مسایل جدیدی درباره قدرت رسانه در تاثیرگذاری بر مخاطبان پدید آمد که تصویرسازی جنسیتی زنان و
مردان در رسانهها یکی از موارد آن است. پژوهش حاضر با هدف چگونگی بازنمایی کلیشه های جنسیتی در فیلم های منتخب
اسکار از سال ٢٠٠٠ تا سال ٢٠٢١ با روش تحلیل محتوای کیفی و استدلالی انجام شده است. بنابراین با مشاهده فیلم های این
دوره زمانی و یادداشت برداری مقوله های کلیشه های جنسیتی در این فیلمها استخراج شد که عبارت هستند از: تجویزهای
نقشی، مناسکی شدن فرمانبرداری، عقب نشینی مقبول زنانه، فنای نمادین زنان و اندازه نسبی. در تحلیل نهایی مشخص شد که
فیلم های سینمایی منتخب اسکار در این دوره دو الگوی متفاوت زنانه و مردانه از نقش های جنسیتی را به نمایش میگذارند و
نه تنها کلیشه های رایج را بازتولید می کنند بلکه فرآیندی از کلیشه سازی را نیز شکل میدهند.
ملخص الجهاز:
بطور کلي در جريان حوادث اين فيلم تنها در چند سکانس پاياني زن حضور دارد و زنان در فيلم به حاشيه رانده شده اند در سکانس هاي پاياني زن پادشاه کنش گر و قاطع در تصميم گيري ظاهر ميشود اما همچنان از نظر عاطفي وابسته ميباشد و بطور کلي در اکثريت حوادث فيلم زنان حضور ندارند.
جدول ٢: شاخص هاي کليشه هاي جنسيتي فيلم شيکاگو (به تصویر صفحه رجوع شود) کليشه هاي جنسيتي فيلم ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه در اين فيلم نقش هاي اصلي همه به عهده مردان است تنها نقش زن در چند سکانس محدود در جريان فيلم حضور دارد و از نظر عاطفي به مردان وابسته است اما کنش گر و تاثيرگذار است و در تصميم گيريها قاطعانه عمل ميکند.
20 جدول ٧: شاخص هاي کليشه هاي جنسيتي فيلم سخنراني پادشاه (به تصویر صفحه رجوع شود) کليشه هاي جنسيتي فيلم آرتيست در فيلم آرتيست نقش اول مرد ميباشد اما بازيگر زن نيز جزو نقش هاي اصلي است و کنش گر و قاطع در تصميم گيري ميباشد در اين فيلم زن به کمک مرد به موقعيت فرا دست ميرسد و وابستگي اقتصادي و عاطفي ندارد و در سکانس هاي پاياني فيلم حتي زن ، نقش اصلي مرد را که در جايگاه قرباني قرار گرفته با کنش خردمندانه نجات ميدهد.
جدول ١٤: شاخص هاي کليشه هاي جنسيتي فيلم انگل (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسي يافته هاي تحقيق آنچه که در مورد بازنمايي زنان در فيلم هاي منتخب اسکار در اين دوره زماني مهم است به حاشيه رانده شدن و عدم حضور زنان در اکثريت سکانس هاي فيلم هاي مورد نظر است .