خلاصة:
هدف پژوهش حاضر انجام مروری کتابسنجی بر پژوهشهای انجام گرفته در زمینه بازاریابی ورزشی است تا بتوان به درک جامعی از روند آن دست یافت. بر این اساس 1537 مقاله تا پایان سال ۲۰۲۱ از پایگاه داده web of science بازیابی، تحلیل، و در نهایت با استفاده از نرم افزار vos viewer مصورسازی شدهاند. نتایج پژوهش نشان دهنده افزایش کمی پژوهشها به ویژه از سال ۲۰۱۶ بوده و در سال ۲۰۲۰ با ۱۵۷ مقاله، بالاترین تعداد را ثبت کرده است. این پژوهش، در گام اول به شناسایی مؤلفان، مقالات، مجلات، دانشگاهها و کشورهای پیشرو در این زمینه پرداخته و سپس با استفاده از تحلیل هماستنادی که درک ساختار فکری یک زمینه را ممکن میسازد، چهار خوشه را شناسایی کرده که عبارتاند از: اسپانسرشیپ، برندسازی، رفتار مصرف کننده و بازاریابی خدمات. همچنین تحلیل همآیندی واژگان، جریانهای پژوهشی در بازاریابی ورزشی را نشان داد که بر این اساس، علاوه بر درک نقش کلیدی موضوعات اسپانسرشیپ، رسانههای اجتماعی و برندسازی در بازاریابی ورزشی در سالهای گذشته، مشخص شد که پژوهشها در این زمینه به سوی دیدگاهی مصرفکننده محور حرکت کردهاند و نقش طرفداران و مصرف کنندگان ورزشی به عنوان همآفرینان ارزش در ورزش مورد توجه قرار گرفته است.
The objective of the current study is conducting bibliometric review on research undertakings in a sport marketing enabling comprehensive understanding of its trend. Accordingly 1537 articles up to 2021 were retrieved, analyzed and ultimately visualized via vos viewer software. Findings represent growth in quantity of researches, specifically since 2016 as hit highest record in 2020 with 157 articles. This research in the first step identified leading authors ,articles, journals, universities and countries in this field and then using co-citation which facilities the understanding the intellectual structure in a field, four clusters were identified including: sponsorship, branding, consumer behavior and service marketing. In addition keywords co-occurrence analysis depicted the research streams in sport marketing. Correspondingly, in addition to knowing the key role of sponsorship, social media and branding topics in a sport marketing within years, it became clear that researchers in this field shifting towards consumer centric perspective which appreciates the role of fans and sport consumers as a co-creators of value in sport