خلاصة:
هدف از این پژوهش تعیین نقش هوش هیجانی بر عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود. روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری، کلیه معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی به تعداد (1312نفر) و حجم نمونه براساس جدول مورگان 298 نفر تعیین شد. شیوه نمونهگیری، تصادفی خوشهای چند مرحلهای بود. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامههای هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004) و عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2005) و کونوی (1999) که پس ازاعتبار یابی بین آزمودنیها توزیع شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با عملکرد شغلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p، 69/0 =r). بین هوش هیجانی با عملکرد وظیفهای و عملکرد زمینهای رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p). همچنین بین مولفههای هوش هیجانی (خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) با عملکرد شغلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p).
The purpose of this study was to determine the role of emotional intelligence on job performance of physical education teachers in East Azerbaijan province. The research method was applied based on the purpose and in terms of survey method, which was conducted in the field. The statistical population was all physical education teachers in East Azerbaijan province (1312 people) and the sample size was 298 people based on Morgan table. The sampling method was multi-stage cluster random. Data collection tools were Bradbury and Graves (2004) Emotional Intelligence Questionnaire and Byrne et al. (2005) and Conway (1999) Job Performance Questionnaire which were distributed among the subjects after validation.The results showed that there was a significant positive relationship between emotional intelligence and job performance (p
ملخص الجهاز:
يکي از اين عوامل هوش هيجاني است چرا که هوش هيجاني که در حيطه روابط کارکنان و مدير قرار دارد و توانايي افراد را در شناخت و کنترل هيجان هاي خود و ديگران ميسنجد، زمينه ساز شرايطي ميگردد که در آن کارکنان تمامي تواناييها و استعدادها و مهارت - هاي خود را در نهايت خودآگاهي، اشتياق و آرامش براي انجام وظايف محوله به کار بگيرند تا بدين وسيله بازدهي سازمان خود را به حداکثر رسانند.
اين افراد به علت توانايي در شناخت عوامل استرس زا، انعطاف پذيرتر بوده و استراتژيهاي خاص و پشتکار بيشتري در مواجهه با نتايج منفي استرس ، از خود نشان مي دهد از سوي ديگر، کارمندان هوش هيجاني پائين ، آگاهي نسبتاً کمتري از هيجان هاي خود داشته ، توان مندي کمتري را در مقابله با هيجان ها در هنگام مواجه با شرايط دشوار دارا هستند که به موجب آن سطح استرس در آن ها تشديد شده ، عملکرد آن ها کاهش مييابد(٢٦).
Impact of emotional intelligence on teachers’ performance in higher education institutions of Pakistan Future Business Journal, 3, P.
Effect of Emotional Intelligence on job performance of IT employees: A gender study.
Emotional Intelligence and Job Performance of High School Female Teacher.
The impact of natural disaster on absenteeism, and job performance of survival employees: an empirical study of the survivors in wenchuan earthquake, Journal of frontiers of Business Research in China, vol .