خلاصة:
مهندسی مجدد در ادبیات مدیریت به معنی طراحی نو و ریشه ای فرایندها برای دستیابی به بهبود و پیشرفت سازمان ها است. سازمان هایی که برنامه مهتدسی مجدد را پیاده نموده اند و با موفقیت به انجام رسانده اند در کوتاه مدت به نتایج بنیادی و دستاوردهایی از جمله ارائه خدمات با کیفیت به مشتری، کاهش هزینه، سرعت بخشیدن به کارها و بهبود عملکرد سازمان دست یافته اند. علیرغم اثربخشی بالا و ضرورت اجرای مهندسی مجدد در صنایع و سازمانها، متاسفانه اجرای آن با چالشها و موانعی روبرو میشود که ازکیفیت کار کاسته و باعث شکست پروژههای مهندسی مجدد میشود. مهندسی مجدد پتانسل بالایی در افزایش بهره وری، بهبود کیفیت وافزایش رضایت مشتری دارد ولیکن اغلب به یک تغییر اساسی در استراتژی ها، فرایندها و منابع انسانی منجر می شود که همین امر موجب می گردد مهندسی مجدد در عمل با شکست مواجه گردد. یکی از مهم ترین شکست ها در اجرای مهندسی مجدد عدم اگاهی از منابع انسانی و مقاومتی است که سازمان در مواجهه با تغییرات از خود بروز می دهد. در این مقاله سعی بر آن بوده است که با مروری جامع بر ادبیات پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج از کشور به دنبال بررسی چالش ها، موانع و علل اصلی شکست مهندسی مجدد در سازمان ها و به خصوص صنعت هتلداری باشیم. این مقاله ابتدا تعاریف مهندسی مجدد را مورد بحث قرارداده سپس ادبیات را تحت عنوان معضلات و چالش های مهندسی مجدد مرور می کند. با مطالعه پژوهش های صورت گرفته در خصوص مشکلات و چالش های سازمان ها و صنایع سه چالش مقاومت در برابر تغییر(چالش انسانی)، تغییرات سازمان و عدم همکاری مدیران ازچالش های اصلی و مشترک میان پژوهش های صورت گرفته است.
ملخص الجهاز:
با تحلیل موشکافانه و نظرات کارشناسان و خبرههای وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات پررنگترین و موثرترین عوامل شکست پروژههای مهندسی مجدد شناسایی گردیده است که شامل شناخت ناكافي فرآیندها، اتخاذ راهبردهاي ناقص و معيوب در اجراي مهندسي مجدد سازمان، نبود ابزاري مناسب براي ارزیابي اثرات راهحلهاي طراحي شده قبل از اجرا، نبود منابع كافي و وجود منابع ناكارا و عدم مدیریت صحيح آنها، عدم تکميل ساختاردهي مجدد سازمان، عدم آموزش به كاركنان درگير با پروژههاي مهندسی مجدد ، نبود مهارت كافي در بين اعضاي گروه مهندسي مجدد، دید منفي نسبت به فنآوری اطلاعات(صرف زمان و هزینه زیاد)، خلاقيت نداشتن در طراحي مجدد فرآیندها، عدم اقتدار گروه مهندسي مجدد، استفاده غير بهينه ازفنآوری اطلاعات و ابزارهاي آن، اشتباه گرفتن نقش فنآوری اطلاعات درمهندسي میباشد.
این مطالعه به صورت تجربی تأثیر استراتژی های سازمانی را بر عوامل بحرانی موفقیت مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار با در نظر گرفتن دامنه ، کارایی ، اثربخشی ، مسیر جریان اطلاعات و مقاومت در برابر تغییر در طول اجرای پروژه BPR بررسی می کند.
این مقاله، با مروری بر پژوهش های صورت گرفته در حوزه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار به بررسی معضلات و چالشهای پیش روی مهندسی مجدد در سازمان و صنایع پرداخته Ringim & al Maull & al مطالعه پژوهش های صورت گرفته در خصوص مشکلات و چالش های سازمان ها و صنایع در خصوص پیاده سازی و اجرای مهندسی مجدد، سه چالش مقاومت در برابر تغییر(چالش انسانی)، تغییرات سازمان و عدم همکاری مدیران از چالش های اصلی و مشترک شناسایی شده میان پژوهش های صورت گرفته است.