خلاصة:
در بررسیهایی که متوجه تبیین سرشت هنر و ادبیات است، بحث در باب موضوع محاکات همواره اهمیت ویژهای داشته است. در واقع، ارسطو در بوطیقا با متمایز کردن موضوع، شیوه و وسائط محاکات آغازگر بحث و جدلهایی است که تا دوران معاصر تداوم یافته است. در این میان، موضوع محاکات به مثابۀ ابژه هنری، پیش از ارسطو در سنت فلسفی افلاطون نیز مطرح شده است. البته، بر خلاف ارسطو که با ابتنای بحث بر پایۀ ایدهال تجربی میکوشد محاکات را به رسمیت بشناسد، افلاطون محاکات را به واسطۀ توجه به ایدهآل استعلایی فاقد شأن معرفتی قلمداد میکند. با اینهمه، در سیر تداوم فلسفۀ هنر عموماً این دیدگاه ارسطویی است که تبیین یا بازتفسیر میشود. بر این اساس، عموماً اندیشمندان دوره رنسانس و سپستر در دوران معاصر امثال لوکاچ یا اوئرباخ موضوع محاکات را از چشم اندازهای متفاوتی تشریح کردهاند. در مجموع، از آرای این اندیشمندان اینگونه بر میآید که هنرمند وقتی به آفرینش اثر هنری روی میآورد، موضوع محاکات ممکن است مشتمل بر امرِ ایدهآل یا آرمانی، سنّت، طبیعت، ، وضع امور، اصول عام طبیعت بشری یا صرفاً همان واقعیت بیرونی باشد. بر این اساس، در پژوهش حاضر، کوشیده می شود ضمن بررسی این پیشنهادهها در باب موضوع محاکات، قابلیتها و کاستیهای نظری آنان را واکاوی کنیم. در نهایت، نگارنده با پیشنهاد جهان ممکن به مثابۀ موضوع محاکات، دریافتی نو در این خصوص به دست میدهد که به نظر میرسد از توان تحلیلی بیشتری برخوردار است.
In the study of the nature of art and literature, the discussion of the object of mimesis has always been of particular importance. In fact, Aristotle in Poetics, by distinguishing the object, the method and the means of imitation, initiates debates that have continued until the contemporary era. In the meantime, the object of mimesis as an artistic object has been raised before Aristotle in Plato's philosophical tradition. Of course, unlike Aristotle, who tries to recognize imitation based on the empirical ideal, Plato due to his involvement with the transcendental ideal considers imitation to have no epistemic value. Accordingly, scholars of the Renaissance and later on in the contemporary period, such thinkers as Lukacs or Auerbach, have described the object of mimesis from different perspectives. In sum, these thinkers suggest that when an artist turns to the creation of a work of art, the object of mimesis may include the ideal, tradition, nature, state of affairs, general principles of human nature, or merely external reality. Accordingly, in the present study, we try to examine these arguments on the object of mimesis, and explore their theoretical capabilities and shortcomings. Finally, the author suggests the possible world as the object of mimesis and thus tries to yields a better suggestion, which seems to have more analytical power in this regard.