خلاصة:
زمینه و هدف: در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر گروههای سنی جوان، مهارت مدیریت خشم و میزان تابآوری آنها بهعنوان مجموعهای از مهارتها و استعدادهای روانی یکی از مهمترین عوامل پیشبینیکننده رفتارهای پرخطر و درنتیجه میزان انتظام و امنیّت جامعۀ انسانی بهشمار میرود؛ زیرا در بین گروه سنی مورد مطالعه روابط درهمتنیده و پیچیدهای وجود دارد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری نقش مهارت مدیریت خشم بر رفتارهای پرخطر جوانان با واسطهگری تابآوری است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری را دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل میدهند که براساس آمار اخذشده حدود 27000 نفر هستند. نمونه آماری براساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 383 نفر از طریق فراخوان اینترنتی بهصورت داوطلبانه و آنلاین (برخط) با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. در ادامه، برای جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای مهارت کنترل خشم حاجتی و همکاران (1387)، ابعاد تابآوری واگنیلد (2009) و پرسشنامۀ خطرپذیری ایرانی (1387) بهرهبرداری شد و سپس، برای تجزیهوتحلیل دادههای احصائی از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، مدل پیشنهادی از برازش قابلقبولی برخوردار است؛ زیرا تصریح شد اثر مستقیم مهارت مدیریت خشم بر رفتارهای پرخطر )001/0),P(363/0- ( و اثر غیرمستقیم (022/0),P(427/0- ( و همچنین اثر کل بین متغیرها (001/0),P(424/0- ( میباشد که هر سه از نظر آماری معنادار هستند و این بدین معناست که مهارت مدیریت خشم بهطور مستقیم و غیرمستقیم با رفتار پرخطر رابطۀ معناداری دارد.نتیجهگیری: مهارت مدیریت خشم موجب افزایش میزان تابآوری و درنتیجه سبب کاهش گرایش به رفتار پرخطر و افزایش نظم و احساس امنیّت اجتماعی در بین جوانان میشود.
Background and objectives: Among the various factors related to high-risk behaviors of young age groups, anger management skills and their resilience as a set of psychological skills and talents is one of the most important predictors of high-risk behaviors and consequently the order and security of human society, because there are intertwined and complex relationships between the studied age groups. Therefore, the purpose of this study is to develop a structural model of the role of anger management skills on youth high-risk behaviors mediated by resilience.Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of its nature it is considered as a descriptive and correlational study. The statistical population consists of students of Tabriz Azad University in the academic year 2020-2021, according to the obtained statistics are about 27,000 individuals. The statistical samples were selected using Krejcie-Morgan Table. 383 individuals participated in the present study through voluntarily online sessions due to corona virus traffic restrictions. Then, for collecting the required data, Hajiati et al.'s (2008) anger management skills questionnaire, Wagnild resilience (2009) and Iranian risk-taking questionnaire (2008) were employed, and then, equation modeling method was used to analyze the statistical data.Findings: The results showed that the proposed model has an acceptable fit; Because it was specified that the direct effect of anger management skills on high-risk behaviors is P(0.001), β(-0.363) and indirect effect is P(0.022), β(-0.427) (as well as the total effect between variables is P(0.001), β (-0.424)) that all three are statistically significant and this means that anger management skills are directly, indirectly, and significantly related to high-risk behavior.Results: Anger management skills increase resilience and consequently reduce the tendency to risky behavior and increase social order and sense of security among young people.
ملخص الجهاز:
Ong, Lim-Ashworth, Ooi, Boon, Ang & Fung 3.
Hype تجزيه وتحليل عوامل فردي و اجتماعي بر ايجاد و تداوم متغير مذکور در بين جامعۀ مـدنظر، پژوهش حاضر به دنبال پاسـخ دادن بـه ايـن سـؤال اسـت کـه مـدل نقـش ميـانجيگري ابعـاد تاب آوري در رابطه بين مهارت هاي مديريت خشم با رفتارهاي پرخطر جوانان بـرازش دارد و مورد تأييد است ؟ پيشينه و مباني نظري گلي، ميرصيفيفرد و شماخي (١٣٩٩) در پژوهشي با عنـوان «اثربخشـي مـديريت اسـترس و خشم بر کيفيت زندگي، تاب آوري و شدت درد بيماران » نتيجه گرفتند، آمـوزش مـديريت استرس و خشم موجب بهبود کيفيـت زنـدگي و تـاب آوري مـيشـود.
بـه نظـر ١٤٩ ميرسد دربارة موضوع رفتارهاي پرخطر بالأخص خشونت و ميزان تأثيرگذاري آن بر ابعاد احساس امنّيت اجتماعي و همچنين تاب آوري، نظريـه هـاي متعـددي بـه بحـث و بررسـي و اعلام مواضع خود پرداخته اند؛ اما در پژوهش حاضـر هـدف آن نظريـه هـاي هسـتند کـه بـا قدرت تمييز مناسب تري نسبت به بقيه اين مهم را بـه انجـام رسـانده باشـند، عوامـل بنيـادين ايجاد و تداوم خشونت را مورد واکـاوي عميـق تـري قـرار داده باشـند؛ ازايـن رو مهـم تـرين نظريه هايي که بدان پرداخته خواهـد شـد عبـارت انـد از: نظريـۀ رفتـار مشـکل ، نظريـۀ مـدل بوم شناسي اجتماعي، مدل هاي چندسطحي و بوم شناختي تاب آوري، مـدل هـاي کـنش وري انطباقي تاب آوري و مدل پويشي تاب آوري که در ادامه با نگاهي عميق تر تشريح ميشوند.
بر اساس جـدول ٤ اثر غيرمستقيم (٠٠٢٢)P,(٠٤٢٧-)β و همچنين اثر کل بـين متغيرهـا)٠٠٠١)P,(٠٤٢٤- )β است که معنادار ميباشند؛ يعني ميزان Beta به ما نشان ميدهد که هر مؤلفـه بـه ميـزان Beta هر ١ واحد نمره رفتار پرخطر را تبيين ميکند و بتاي منفـي نشـان از رابطـۀ معکـوس بين دو متغير است ، اين بدين معناست که مدل نقش ميانجيگري ابعـاد تـاب آوري در رابطـۀ بين مهارت هاي مديريت خشم با رفتارهاي پرخطر دانشجويان برازش دارد.