خلاصة:
شروع دوران سالمندی در اغلب افراد همراه با کاهش عملکردهای شناختی و حرکتی همراه است. یکی از این عملکردها که تحتتاثیر قرار میگرد زمان واکنش میباشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات نوروفیدبک باتوجهبه اصل اختصاصی بودن تمرین بر زمان واکنش سالمندان بود. چهل سالمند در دامنه سنی 65 تا 70 سال انتخاب و در یکی از گروههای تجربی (1) نوروفیدبک در نقطه Cz و موج بتا، فرکانس ثابت، آرایش تمرین ثابت، 2) نوروفیدبک در نقطه Cz و موج بتا، فرکانس ثابت، آرایش تمرین متغیر 3) نوروفیدبک در نقطه Cz و موج بتا، فرکانس متغیر، آرایش تمرین ثابت، 4) نوروفیدبک در نقطه Cz و موج بتا، فرکانس متغیر، آرایش تمرین متغیر) و کنترل (شم) تقسیم شدند. شرکتکنندگان در پیشآزمون و پسآزمون در آزمون زمان واکنش ساده شرکت کردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخلات نوروفیدبک بر زمان واکنش سالمندان تاثیر دارد (05/ 0>p) و گروه فرکانس و آرایش تمرین متغیر بهترین عملکرد را نسبت به سایر گروهها داشت (05/ 0>p). باتوجهبه نتایج این مطالعه میتوان گفت که تمرینات نوروفیدبک در بهبود زمان واکنش سالمندان تاثیر دارد و این مداخلات بایستی بر اساس اصل اختصاصی بودن طراحی شوند.
In most people getting old is associated with a decrease in both cognitive and motor functions. One of these functions that get affected is reaction time. The aim of this study was to investigate the effect of neurofeedback training protocol variation on the reaction time of elderly people, Which is based on the principle of specificity of training. For this purpose ,Forty elderly participants between the ages of 65 to 70 years were selected and assigned to one of the for groups of experimental groups: 1) neurofeedback at Cz and beta wave, fixed frequency, fixed training arrangement, 2) neurofeedback at Cz and beta wave, fixed frequency, variable training arrangement 3) Neurofeedback at Cz and beta wave, variable frequency, fixed training arrangement, 4) Neurofeedback at Cz and beta wave, variable frequency, variable training arrangement) and 5) control (sham). All groups participated in simple reaction time tests for pre-test and post-test. The analysis of covariance showed that neurofeedback interventions had a significant effect on the reaction time of elderly people (p <0.05) and the frequency and the group with variable training arrangement had the best performance compared to the other groups (p <0.05). According to these results neurofeedback, training affects improving the reaction time of the elderly people and these interventions should be designed based on the principle of specificity of training.
ملخص الجهاز:
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تمرینات نوروفیدبک با توجه به اصل اختصاصی بودن تمرین بر زمان واکنش سالمندان بود.
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخلات نوروفیدبک بر زمان واکنش سالمندان تأثیر دارد (٠٠٥>P) و گروه فرکانس و آرایش تمرین متغیر بهترین عملکرد را نسبت به سایر گروهها داشت (٠٠٥>P).
با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت که تمرینات نوروفیدبک در بهبود زمان واکنش سالمندان تأثیر دارد و این مداخلات باید براساس اصل اختصاصی بودن طراحی شوند.
با توجه به موارد ذکرشده و تأثیر تمرین بر بهبود زمان واکنش و در نتیجه تقویت عملکردهای مورد نیاز در این فرایند، انواع زمان واکنش میتواند به عنوان مبنایی برای بررسی روند اختلالات سیستم عصبی مرکزی و عملکردهای شناختی و حرکتی در افراد استفاده شود.
با توجه به پژوهش ها و مباحث ذکرشده، به نظر می رسد با کاربرد اصول تغییرپذیری تمرین و توجه به اصل اختصاصی بودن تمرین در طراحی پروتکل های تمرینات نوروفیدبک بتوان این تمرینات را به شکل بهینه و مؤثرتری در حیطه های مختلف تقویت و بهبود عملکرد حرکتی و شناختی مانند زمان واکنش به کار برد.
در همین زمینه این سؤال مطرح می شود که آیا با توجه به اصل اختصاصی بودن تمرین ، تغییرپذیری در ارائۀ پروتکل های تمرین در جلسات تمرینی نوروفیدبک موجب بهبود زمان واکنش ساده در سالمندان میشود؟ روش پژوهش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون به همراه گروه کنترل است .
The Effectiveness of Neurofeedback Training on Improving Reaction time Performance in Football Athletes.