خلاصة:
هدف مقاله حاضر «بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر اضطراب و خود کارآمدی زنـان
وابسته به مواد در حین ترک شهرستان آزادشهر» در سال ٩٨میباشد. طرح پژوهشـی نیمـه آزمایشـی از نـوع پـیش آزمـون –
پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بوده و با دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. ایـن پـژوهش بـا اسـتفاده از ابـزار
پرسشنامه ای شامل: پرسشنامه اضطراب زونگ (١٩٧٠) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکـاران (١٩٨٢) بـا جامعـۀ آمـاری
کلیه زنان وابسته به مواد در حال ترک کمپ ترک اعتیاد بانوان رو به فردا شهرستان آزادشهر و نمونه گیری به روش سرشـماری
که تعداد ٣٠ نفر از زنان وابسته به مواد در حین ترک در همین کمپ بودند صورت گرفته است. آموزش واقعیـت درمـانی در ٨
جلسه ٩٠ دقیقه ای به گروه آزمایش آموزش داده شد. این پژوهش درصدد پاسخ به ایـن سـوال اصـلی اسـت کـه: آیـا آمـوزش
واقعیت درمانی گروهی بر اضطراب و خودکارآمدی زنان وابسته به مواد در حین ترک تـاثیر دارد یـا خیـر؟ یافتـه هـای تحقیـق
حاکی از آن است که: آموزش واقعیت درمانی گروهی بر اضطراب و خودکارآمدی زنان وابسته به مواد در حین ترک موثر است
ملخص الجهاز:
جدول (٣): تحليل کواريانس چند متغيره اضطراب وخودکارآمدي در گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که نتايج جدول (٣) نشان مي دهد، با توجه به اينکه اثر گروه در مقياس هاي اضطراب وخودکارآمدي معنادار شده است مي توان گفت پس از خارج کردن تأثير پيش آزمون اختلاف معناداري بين ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون وجود دارد؛ بنابراين فرضيه تحقيق مبني بر اينکه آموزش واقعيت درماني گروهي بر اضطراب وخودکارآمدي زنان وابسته به مواد در حين ترک تأثير دارد مورد تاييد قرار مي گيرد (٠/٠٥ < سطح معناداري).
جدول (٤): نتايج تحليل کواريانس نمرات اضطراب در گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که نتايج جدول (٤) نشان مي دهد، با توجه به اينکه اثر گروه در مقياس اضطراب معنادار شده است مي توان گفت پس از خارج کردن تأثير پيش آزمون اختلاف معناداري بين ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون وجود دارد؛ بنابراين فرضيه تحقيق مبني بر اينکه آموزش واقعيت درماني گروهي بر اضطراب زنان وابسته به مواد در حين ترک تأثير دارد مورد تاييد قرار مي گيرد (٠/٠٥ < سطح معناداري).
با توجه به اينکه اثر گروه در مقياس خودکارآمدي معنادار شده است مي توان گفت پس از خارج کردن تأثير پيش آزمون اختلاف معناداري بين ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون وجود دارد؛ بنابراين فرضيه تحقيق مبني بر اينکه آموزش واقعيت درماني گروهي برخودکارآمدي زنان وابسته به مواد در حين ترک تأثير دارد مورد تاييد قرار مي گيرد.
, (2006), Choose wealth: A Choice theory Basedfinancial Management program , International journal of Reality Therapy , vol.