خلاصة:
شناسایی و ارزیابی مولفه های طراحی آموزشی، گامی در جهت بهبود و ارتقای وضعیت سیستم های آموزشی میباشد. لذا هدف
از انجام این پژوهش تاثیر دوره های آموزش مجازی بر پایه طرح های آموزشی در آموزش مدارس استان شیراز روش پژوهش،
توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدارس شهر شیراز میباشد که از بین آنها مدرسه ابتدایی
دخترانه رقیه موردبررسی قرار گرفت، حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، تعداد ٢٢٢ نفر از
دانشجویان دانشکده پزشکی و دندانپزشکی انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته ٣٠ سوالی با ضریب آلفای
کرونباخ ٩٤/٧ بود. جهت تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS23 در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار
استنباطی از آزمون های t تک نمونه ای و t وابسته استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان مطلوبیت دوره های
آموزش مجازی (ترکیبی غیر همزمان) بر پایه طرح های آموزشی در ابعاد تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی با سطح
معناداری (٠/٠٥ (p <بیشتر از سطح متوسط ارزیابی گردید و این میزان مطلوبیت در جلسات آموزشی الکترونیکی و حضوری
تفاوت معناداری رانشان داد، همچنین میزان مطلوبیت جلسات حضوری و الکترونیکی در ابعاد تحلیل، توسعه و اجرا به صورت
یکسان اما در ابعاد طراحی و ارزشیابی مطلوبیت جلسات حضوری از جلسات الکترونیکی فراتر بیان شده است
ملخص الجهاز:
-2 بيان مساله در حال حاضر آموزش مجازي به عنوان بارزترين نماد کاربرد فناوري در آموزش و يادگيري با سرعت فزاينده اي روبه گسترش بوده و بسياري از دانشگاه ها و موسسات به خاطر مزايايي که هر دو طرف درگير درفرايند ياددهي –يادگيري يعني آموزگار وفراگير از آن بهره مند مي شوند سعي بر به کارگيري آن در کنار ساير شيوه هاي مرسوم آموزش خود دارندبنابراين «آموزش الکترونيک » به مجموعه فعاليت هاي آموزشي گفته مي شود که با استفاده از ابزارهاي الکترونيکي اعم از صوتي، تصويري، رايانه اي، شبکه اي و مجازي صورت مي گيرد.
- پژوهشي که توسط نجفي در سال ١٣٩٥ تحت عنوان رابطه بين ابعاد و شاخص هاي آموزش ترکيبي و کيفيت بخشي به يادگيري در دانشگاه پيام نور به صورت توصيفي- پيمايشي انجام شده است .
- اناري نژادو محمدي (١٣٩٣) درپژوهشي تحت عنوان "شاخص هاي عملي ارزشيابي آموزش الکترونيکي در موسسات آموزش عالي ايران " به اين نتايج دست يافت که دانشگاه ها در ابعاد طراحي محيط ارائه ، مديريت ، جنبه هاي آموزشي و امور سازماني به ترتيب مناسب ترند ودر ابعاد خدمات پشتيباني، فناوري وارزشيابي از وضعيت چندان مناسبي برخوردار نيستند.
- پژوهشي که توسط نيستاني و ببري در سال ١٣٩٠ تحت عنوان امکان سنجي اجراي آموزش ترکيبي در دانشگاه اصفهان صورت گرفت يافته هاي پژوهش نشان داد که از ديدگاه اعضاي هيات علمي امکان اجراي آموزش ترکيبي در مقطع دکتري و در قالب دروس تخصصي امکان پذير است .
لذا نتايج حاصل از اين پژوهش در ارتباط با سوال اصلي اول نشان داد که ميزان مطلوبيت دوره هاي آموزش مجازي بر پايه عناصر طرح هاي آموزشي در ابعاد تحليل ، طراحي، توسعه ، اجرا و ارزشيابي با سطح معناداري (٠/٠٥ (p 46 آموزش الکترونيکي و افزايش رضايت ، انعطاف پذيري, و اثر بخشي در يادگيري دانشجويان هم خواني دارد.