خلاصة:
موفقیت و کارایی نظام های آموزشی به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوره های تحصیلی بستگی دارد و افت تحصیلی
دانش آموزان، یکی از ملاک های کارایی نظام آموزشی است و کشف و مطالعه متغیرهای تاثیرگذار بر این متغیرها، به شناخت
بهتر و پیش بینی عوامل موثر در مدرسه می انجامد. بنابراین بررسی خودشیفتگی تحصیلی و بررسی عوامل موثر بر آن نقش
مهمی در ازین زمینه دارد. در تحقیق حاضر به بررسی اثرات شیفتگی تحصیلی و جدیت تحصیلی بر خودشیفتگی تحصیلی
پرداختیم. تحقیق حاضر، تحقیقی توصیفی می باشد که با استناد به مطالعات گوناگون پیشین و با استفاده از دبیات تحقیق، به
این نتیجه رسیدیم شیفتگی تحصیلی و جدیت تحصیلی بر خودشیفتگی تحصیلی تاثیر مهمی دارد
ملخص الجهاز:
واژه هاي کليدي: شيفتگي تحصيلي، جديت تحصيلي و خودشکوفايي تحصيلي 88 مقدمه موفقيت و کارايي نظام هاي آموزشي به پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دوره هاي تحصيلي بستگي دارد (طالبي خوانساري، ٢٠٢٠) و افت تحصيلي دانش آموزان ، يکي از ملاک هاي کارايي نظام آموزشي است و کشف و مطالعه متغيرهاي تأثيرگذار بر اين متغيرها، به شناخت بهتر و پيش بيني عوامل مؤثر در مدرسه مي انجامد.
خود شکوفايي ٦ ميل به بهتر و بهتر شدن نسبت به آنچه که يک در تئوري نيازهاي فرد هست و آن چيزي شدن که يک فرد ظرفيت شدن آن را دارد مزلو٧ اين گونه بيان شده که خودشکوفايي اساسا برابر است با اهداف براي تحصيل و خلاقيت که توسط مدرسان و روانشناسان حمايت شده است (نقش و همکاران ، ١٣٩٥).
علاوه بر اين ، احتمالا تجربه شيفتگي به انگيزه هاي بعدي بالاتري منجر ميشود (سيکزنت ميهالي، ابوحامد و 9 Makikangas, Bakker, Aunola & Demerouti 10 Salanova, Rodríguez-Sánchez, Schaufeli & Cifre 11 Walker 12 Jaakkola, Ntoumatis & Liukkonen 13 Raettig & Weger 14 Chiang, Lin, Cheng & Liu 15 Schweinle, Meyer & Turner 91 نکمورا١٦، ٢٠٠٥).
19 Schultz & Schultz 20 Kenrick 21 Compton 93 عوامل مؤثر بر خودشکوفايي پژوهش هاي ميان خودشکوفايي با سلامت روان دانشجويان ، بلوغ هيجاني و رشد شخصي، جهت گيريهاي علمي دانشجويان از جمله بيان خلاق ، دوگانگي جنسي که از ويژگيهاي خلاقيت است و گرايش به کارآفريني رابطه مثبت و معناداري را نشان داده اند.