خلاصة:
امروزه مدیریت دانش تبدیل به یکی از مقولههای مهم و قابل توجه در کشورهای در حال توسعه شده است. صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما میباشد که نقش انتقال دانش در همه امور آن دارای اهمیت بوده است و میتواند با استفاده از اتحاد استراتژیک، تلاشهای خود را در امر خلق دانش، کسب دانش، تسهیم دانش و بهکارگیری دانش تکمیل نماید؛ بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا نقش مدیریت دانش را به عنوان انگیزهای برای ورود به اتحاد استراتژیک فناورانه مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، پس از مطالعه ادبیات مربوط و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی اولیه موضوع مورد نظر پرداخته شده است؛ پس از آن با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با خبرگان، به استخراج مفاهیم و مقولههای اثرگذار بر مدیریت دانش به عنوان انگیزه ورود به اتحادها پرداخته شده است. یکی از مقولههای مهم در این رابطه، خلق دانش میباشد که از مفاهیم تشخیص دانش و ایجاد دانش منجر شده است. مقوله دیگر شناسایی شده، کسب دانش میباشد که از مفاهیم جمعآوری دانش و سازماندهی دانش بهدست آمده است. سومین مقوله شناسایی شده در راستای مدیریت دانش، تسهیم دانش است که دربرگیرنده مفاهیم نشر دانش و سازگار نمودن دانش میباشد. در نهایت، بهکارگیری دانش که از مفهوم استفاده از دانش به دست آمده است.
Today, knowledge management has become one of the most important categories in developing countries. The oil industry is one of the most important industries in our country. The role of knowledge transfer in all its affairs has been important, and it can use its strategic alliance to create, acquire, share and apply knowledge; therefore, in this research we have attempted to examine the role of knowledge management as a motivation to enter the technological strategic alliance. In this research, after studying the literature and using the library method, a preliminary study of the subject is considered; subsequently, using the qualitative approach and interviewing experts, extraction of concepts and categories affecting knowledge management as a motivation to enter the alliances has been addressed. One of the important categories in this regard is the creation of knowledge that has resulted from the concepts of knowledge recognition and knowledge creation. Another identified category is the acquisition of knowledge derived from the concepts of knowledge gathering and knowledge organization. The third identified category for knowledge management is knowledge sharing, which includes the concepts of publishing Knowledge and adapting knowledge. Finally, there is applying knowledge, which is derived from the concept of the use of knowledge.
ملخص الجهاز:
صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما می باشد که نقش انتقال دانش در همه امور آن دارای اهمیت بوده است و می تواند با استفاده از اتحاد استراتژیک ، تلاش های خود را در امر خلق دانش ، کسب دانش ، تسهیم دانش و به کارگیری دانش تکمیل نماید؛ بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا نقش مدیریت دانش را به عنوان انگیزه ای برای ورود به اتحاد استراتژیک فناورانه مورد بررسی قرار دهد.
در این پژوهش ، پس از مطالعه ادبیات مربوط و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی اولیه موضوع مورد نظر پرداخته شده است ؛ پس از آن با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با خبرگان ، به استخراج مفاهیم و مقوله های اثرگذار بر مدیریت دانش به عنوان انگیزه ورود به اتحادها پرداخته شده است .
امید است مدیران و افراد تصمیم گیرنده و تأثیرگذار در ایـن رابطـه ، بـا آگـاهی از ایـن عوامل ، و با توجه به موضوع مهم مدیریت دانش ، برنامـه ریزی صـحیحی در جهـت ورود بـه اتحادهای راهبردی و موفقیت هر چه بیشتر صنعت و سازمان متبوع خود داشته باشند.
مهم تـرین روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارت اند از مرور ادبیات مرتبط با مدیریت دانش و اتحاد استراتژیک به منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه های اولیه و سپس برای رسیدن بـه درکـی عمیق تر از موضوع مورد بررسی، از مصاحبه با افراد صـاحب نظر در جامعـه مـورد مطالعـه استفاده شده است .