خلاصة:
امروزه با وجود شرایط پویا و متغیر حاکم بر حوزه کسب و کار و محیطهای پر تلاطمی که شرکتها و سازمانهای مختلف در
آن در حال فعالیت هستندء دستیابی به اهداف طولانی مدتء» در عین سود آوری مداومء امری بسیار پیچیده است که لازمهی آن؛
ارزیابی دقیق و برنامه ریزی مداوم است. از این رو مساله مدیریت استراتژیک در چند دهه گذشته, به یکی از جذابترین و کاربردی
ترین مسائل حوزه کسب و کار مبدل شده است. در پژوهش حاضر مساله برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارهای "پلت
فرمی" که دارای زیرساختهای دیجیتال هستند مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور» جنبههای مختلف پلتفرمها
بررسی و در یک دسته بندی کلی ارائه شده است؛ سپس» مضامین مطرح در حوزه استراتژی کسب و کار دیجیتال بررسی شده و از
ترکیب این موارد» ء نقشه راه جامعی جهت راهنمایی مدیران در برنامهریزی استراتژیک برای پلت فرمهای دیجیتال ارائه شده است. در
نهایت» ضمن تعمیم آنالیز SWOT کسب و کارهای خطی به پلت فرمهای دیجیتال, مطالعه موردی بر روی یکی از انواع این پلت
فرمها صورت گرفته است
ملخص الجهاز:
در پژوهش حاضر، مسأله برنامه ريزي استراتژيک براي کسب و کارهاي "پلت فرمي" که داراي زيرساخت هاي ديجيتال هستند مورد بررسي قرار گرفته است .
يکي از عوامل مهم در برنامه ريزي استراتژيک توجه به محيط هاي داخلي و خارجي است که وضعيت شرکت را به روشني مشخص ميکند و زمينه ي مناسبي براي تدوين استراتژي ايجاد ميکند.
در ادامه موارد مشترک مابين پلتفرم ها براي درک اساس کار آنها آورده شده : پلتفرم هاي ديجيتال در واقع واسطه هايي هستند و تعامل و مبادله ارزش بين حداقل دو گروه متفاوت وابسته را فراهم ميکند [١٠-١٣].
Matchmakers: The new economies of Mulitsided platforms.
Platform ecosystems: Aligning architecture, governance, and strategy.
Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You.
Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You.
Balancing platform control and external contribution in third‐party development: The boundary resources model.
The business of platforms: Strategy in the age of digital competition, innovation, and power.
Networks, platforms, and strategy: Emerging views and next steps.
Research commentary—The new organizing logic of digital innovation: An agenda for information systems research.
Industry platforms and ecosystem innovation.
Balancing platform control and external contribution in third-party development: The boundary resources model.
G. Frank, “Business model innovation and strategy making nexus: evidence from a cross‐industry mixed‐methods study,” R&D Manag.
"Deriving collaborative business model design requirements from a digital platform business strategy.
Catlin, “The right digital-platform strategy,” no.