خلاصة:
اینترنت در عرصههای آموزشی چالشهای جدیدی را ایجاد کرده است و استفاده از بستر و زیرساخت مناسب اینترنت برای آموزش طی سالیان اخیر مورد استقبال قرار گرفته است. رشد در هر تجارت و هر سیستمی مهم است. مدارس و اماکن آموزشی باید این مسئله را دقیقا مانند هر صنعت دیگر در ذهن داشته باشند. یکی از مهمترین راههای رشد مدارس،راه یافتن به شیوههای نوین اموزشی و استفاده از روشهای اموزش الکترونیکی و کلاس مجازی میباشد. اگر چندین سال قبل کسی به مادر و پدرها میگفت که بچه شما برای آموختن لازم نیست به مدرسه برود و میتواند از پشت همین گوشی و لبتاپ در مدرسه حاضر شود، کاملا ایدهای باورناپذیری بود و به ندرت کسی قبول میکرد که چنین اتفاقی خواهد افتاد، چه برسد به اینکه ما بخواهیم امروز در مورد مزایا و معایب کلاسهای آنلاین صحبت کنیم. کرونا باعث تغییری در نظام آموزشی شد و مدارس را مجبور کرد که و به سمت کلاسهای مجازی وآنلاین روند. به طوری که حتی دور افتاده ترین مدارس کشور هم به نوعی وارد این چرخه شدند دانشآموزان دبستان هم با این روند آشنا شدند. شاید بزرگترین مزیت کرونا این بود که نظام آموزشی فرسوده ما را به سمت نو شدن و رفتن به سمت تکنولوژی جهانی برد اما با این وجود و پس از گذشت تقریبا دو سال ولی بازهم تحصیل و آموزش از راه دور دارای مزایا و معایبی میباشد و پیشرفت در فناوری به ما این امکان را داده است که روشهای جدیدی را برای یادگیری داشته باشیم. در این مقاله به بررسی و شناخت مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی در نظام آموزشی کنونی خواهیم پرداخت.
ملخص الجهاز:
بررسي و شناخت مزايا و معايب يادگيري الکترونيکي در نظام آموزشي کنوني (تاريخ دريافت 15/10/1400، تاريخ تصويب 18/03/1401) غلامرضا بامري چکيده اینترنت در عرصههاي آموزشي چالشهاي جديدي را ايجاد کرده است و استفاده از بستر و زيرساخت مناسب اینترنت براي آموزش طي ساليان اخير مورد استقبال قرار گرفته است.
شايد بزرگترين مزيت کرونا این بود که نظام آموزشي فرسوده ما را به سمت نو شدن و رفتن به سمت تکنولوژي جهاني برد اما با این وجود و پس از گذشت تقریباً دو سال ولي بازهم تحصيل و آموزش از راه دور داراي مزايا و معايبي ميباشد و پيشرفت در فناوري به ما این امکان را داده است که روشهاي جديدي را براي يادگيري داشته باشيم.
در سال ۱۹۸۴ نخستين دوره آنلاین در مقطع کارشناسي ارائه شد، تا اینکه در سال ۱۹۹۷ با ائتلاف بيش از ۱۰۰ موسسه آموزشي دانشگاه مجازي کاليفرنيا تاسيس شد و این که در چند سال گذشته موسسات زيادي خصوصاً در آمريکا براي کارکنان خود و کارکنان شرکتهاي ديگر اقدام به برگزاري آموزش الکترونيک نموده اند، از جمله: IBM، مايکروسافت، سيسکو و...
2. آموزش مجازي غير همزمان در این روش بين توليد محتوا توسط معلم و دستيابي توليد محتوا توسط دانشآموز فاصله زماني وجود دارد به همين دليل به این روش، روش غيرهمزمان گفته ميشود.
3. آموزش مجازي همزمان در این روش بين معلم و دانشآموز در هنگام توليد محتوا تعامل وجود دارد به عبارت ديگر دانشآموز به نوعي مجازي در کلاس حضور دارد.