خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش والدین با رویکرد رفتاری بارکلی و رویکرد آدلری-درایکورس بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات دفعی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلالات دفعی مراجعه کننده به کلینیک تخصصی کودکان شهر گرگان در سال 1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش 10 نفری قرار گرفتند. در گروه اول آزمایشی مادران آموزش به روش رفتاری بارکلی و گروه دوم آزمایشی مادران آموزش به روش آدلری –درایکورس را در 12 جلسه 90 دقیقهای دوبار در هفته دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون (1983) (MESSY) فرم والد بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با استفاده از نرمافزار SPSS 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین نمرات اختلافی پیشآزمون- پسآزمون در گروههای مداخله آموزش والدین با رویکرد رفتاری بارکلی و رویکرد آدلری-درایکورس با گروه گواه همه خردهمؤلفههای مهارت اجتماعی جز مؤلفه برتریطلبی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P). همچنین بین آموزش والدین با رویکرد بارکلی و آموزش والدین با رویکرد آدلری-درایکورس برای خردهمؤلفههای مهارتهای اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P). براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت آموزش والدین با رویکرد بارکلی و رویکرد آدلری-درایکورس باعث بهبود همه خردهمؤلفه های مهارت اجتماعی جز خردهمؤلفه برتریطلبی در کودکان مبتلا به اختلالات دفعی شدهاند و هر دو روش درمانی اثربخشی یکسانی بر بهبود مهارتهای اجتماعی داشتهاند.
The aim of this study was to compare the effectiveness of parental education with the Barclay Behavioral approach and Adlerian- Dreikurs approach on improving the social skills of children with defecation disorders. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The study population included all children with defecation disorders referred to the specialized pediatric clinic in Gorgan in 1399. Using purposive sampling, 30 people were selected and randomly divided into three experimental groups of 10 people. In the first experimental group, mothers received Barclay Behavioral Training and in the second experimental group, mothers received Adlerian- Dreikurs training in 12 sessions of 90-minutes twice a week. The research instrument was Matson's (1983) Social Skills Questionnaire (MESSY) parent form. Data were analyzed by Multivariate analysis of covariance using SPSS 22 software. The results showed that there is a significant difference between the different scores of pre-test-post-test in the parent education intervention groups with Barclay Behavioral approach and Adlerian- Dreikurs approach with the control group of all Subcomponent of social skill except excellence component (Psubcomponent in children with defecation disorders and both treatments have the same effectiveness. Have improved social skills.
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 مقايسه اثربخشي آموزش والدين با رويکرد رفتاري بارکلي و رويکرد آدلري -درايکورس بر بهبود مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به اختلالات دفعي مراجعه کننده به کلينيک تخصصي کودکان شهر گرگان Comparison of the effectiveness of parental education with Barclay's behavioral approach and Adlerian-Dreikursian approach on improving social skills of children with defecation disorders referred to the specialized pediatric clinic in Gorgan مهلا منصوري Mahla Mansouri PhD Candidate of Psychology, Department Of دانشجوي دکتري روانشناسي ،گروه روانشناسي ،دانشکده علوم انساني ، واحد گرگان ، Psychology, Factually Of Human Sciences, Gorgan دانشگاه آزاد اسلامي ، گرگان ، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to compare the effectiveness of پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي آموزش والدين با رويکرد رفتاري parental education with the Barclay Behavioral approach بارکلي و رويکرد آدلري-درايکورس بر بهبود مهارت هاي اجتماعي کودکان and Adlerian- Dreikurs approach on improving the social skills of children with defecation disorders.
The results showed that there is a significant داد بين نمرات اختلافي پيش آزمون - پس آزمون در گروه هاي مداخله آموزش difference between the different scores of pre-test-post-test in the parent education intervention groups with والدين با رويکرد رفتاري بارکلي و رويکرد آدلري -درايکورس با گروه گواه همه Barclay Behavioral approach and Adlerian- Dreikurs خردهمؤلفه هاي مهارت اجتماعي جز مؤلفه برتريطلبي تفاوت معناداري approach with the control group of all Subcomponent of وجود دارد (٠٠٥>P).