خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس انتظارات تحصیلی و رفتارهای خودشکن تحصیلی با توجه به نقش میانجی عدم تحمل بلاتکلیفی است. پژوهش بنیادین و از نوع توصیفی_همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بودند که در سال تحصیلی 400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 420 نفر از دانشجویان بودند که به شیوه دردسترس و از طریق شبکههای اجتماعی واتساپ، اینستاگرام، ایمیل، سروش و آیگپ با توجه به شرایط پاندمی کووید 19 در پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) فریستون و همکاران (1994)، پرسشنامه استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) آنگ و هوان (2006)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCs) کانیگهام (2007) بود. درنهایت از روش تحلیل معادلات ساختاری و نرم افزار 25 spss و 3smart pls برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که شاخصهای مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار هستند. مسیر استرس انتظارات تحصیلی به رفتارهای خودشکن تحصیلی (000/0P = , 499/0 = β )، استرس انتظارات تحصیلی به عدم تحمل بلاتکلیفی (000/0P = , 546/0 = β) و عدم تحمل بلاتکلیفی به رفتار خودشکن تحصیلی (000/0P = , 488/0 = β) گزارش میشود. یافته پژوهش نشان میدهد استرس انتظارات تحصیلی به واسطه عدم تحمل بلاتکلیفی در رفتارهای خودشکن تحصیلی نقش دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between academic expectations stress and academic self-defeating behaviors with respect to the mediating role of uncertainty intolerance. The research is fundamental and is of descriptive_correlation and structural equation modeling. The statistical population of the study was all students of Qom Islamic Azad University who were studying in the academic year 1399-400. The sample of the study was 420 students who participated in the study in an accessible way and through self-report through social networks WhatsApp, Instagram, Email, Soroush, and Aigap according to the pandemic conditions of Covid 19. The research instruments were the Uncertainty Intolerance Scale (IUS) of Freeston et al (1994), the Ang and Huan (2006) academic expectations stress Questionnaire (AESI), and the Cunningham (2007) Behavior and Self-Cognition Scale (SDBCs). structural equation models were used for data analysis. Data were analyzed with 25 SPSS and 3 smart pls software. The results of the data analysis showed that the indicators of the proposed model have an acceptable fit. The path of academic expectations stress to self-defeating academic behaviors (β = 0.499, P = 0.000), academic expectations stress to intolerance of uncertainty (P = 0.000, β = 0.546) and uncertainty intolerance to self-defeating academic behaviors (β = 0.488 , P = 0.000) is reported. Findings show that the stress of academic expectations mediated by intolerance of uncertainty has an effect on self-defeating academic behaviors.
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 رابطه استرس انتظارات تحصيلي و رفتارهاي خودشکن تحصيلي : نقش ميانجي عدم تحمل بلاتکليفي The relationship between academic expectations stress and academic self-defeating behaviors: The mediating role of uncertainty intolerance سيد مهدي سرکشيکيان (نويسنده مسئول ) Seyed Mehdi Sarkashikiyan* Ph. D.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : بهمن ١٤٠٠ پذيرش : بهمن ١٤٠٠ ويرايش نهايي: تير ١٤٠١ رابطه استرس انتظارات تحصيلي و رفتارهاي خودشکن تحصيلي : نقش ميانجي عدم تحمل بلاتکليفي The relationship between academic expectations stress and academic self-defeating behaviors: The mediating role … مقدمه از جمله موضوعات مهم در ارزيابي مشکلات روانشناختي و تربيتي افراد در محيط هاي آموزشي رفتارهاي خودشکن تحصيلي ١ است .
ملاک ورود افراد به پژوهش 1 Elias 2 intolerance of uncertainty 3 Holaway 4 Dugas 5 abrin 6 Kachgal 7 Day رابطه استرس انتظارات تحصيلي و رفتارهاي خودشکن تحصيلي : نقش ميانجي عدم تحمل بلاتکليفي The relationship between academic expectations stress and academic self-defeating behaviors: The mediating role … دامنه سني ١٨ الي ٤٥ سال ، رضايت ، داوطلبانه بودن و تمايل به شرکت در پژوهش ، نداشتن بيماري حاد جسماني و يا روانشناختي و داشتن زمان مناسب براي پر کردن پرسشنامه و ملاک هاي خروج عدم تمايل به ادامه دادن پژوهش و نقص در تکميل پرسشنامه ها بود ٣٠ پرسشنامه به دليل مخدوش بودن و کامل نبودن کنار گذاشته و نهايتا ٤٢٠ پرسش نامه کامل تهيه شد.