خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای محتوایی و اهداف برنامه درسی الکترونیکی از منظر نظریهی علوم اعصاب شناختی به روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود. مقالات منتشر شده در پایگاههای علمی پرتال علوم انسانی، جهاد دانشگاهی، مگایران، ایرانداک و نورمگز به عنوان جامعه مقالات فارسی و پایگاه اریک از میان پایگاه های علمی معتبر برای زبان انگلیسی انتخاب شد. مقالات دارای دسترسی تمام متن، بکار رفتن کلیدواژه در عنوان یا چکیده و قرارگیری در چارچوب زمانی 2010 تا 2021 معیارهای شمول مقالات بودند. برای تحلیل محتوای قیاسی از عناصر نهگانه کلاین استفاده شد. یافتهها در زمینه عنصر اهدف نشان داد که برنامه درسی الکترونیکی باید قابلیتهای شناختی را در کلاس تقویت کنند. در زمینه عنصر محتوا نیز محتوا باید به 1) درگیری شناختی یادگیرنده با دروس کمک کند؛ 2) منابع متناسب با توانایی یادگیرندگان باشد؛ و 3) درگیری غیرکلامی با آموزش الکترونیکی ایجاد کند.
ملخص الجهاز:
نتایج مطالعات مختلف نشان میدهد که در صورت داشتن محیط فنی و پشتیبانی مناسب میتوان از محیط تدریس مجازی با موفقیت در مدرسه یا آموزش عالی استفاده کرد( 11 vadze"/>vadz computer based instruction computer assisted instruction Web based instruction Web based learning Online learning Virtual learning Allen & Seaman Wi fa Mooc Palvia, Aeron, Gupta, Mahapatra, Parida, Rosner& Sindhi Basilaia & Kvavadze نزدیکترین عنوان به رویداد امروز مدارس ما برنامه درسی برخط است.
این اصول شامل موارد زیر است؛ 1) مغز یک پردازشگر موازی است؛ 2) یادگیری مستلزم درگیری فیزیولوژی بدن است؛ 3)جستجوی معنا امری ذاتی است؛ 4) جستجوی معنا از طریق الگو سازی صورت میگیرد؛ 5) عواطف در الگو سازی نقش مهمی دارند؛ 6) هر مغزی جز و کل را به صورت همزمان درک میکند؛ 7) یادگیری نیازمند توجه کانونی و ادراک محیط پیرامون است؛ 8) در جریان یادگیری فرایندهای هشیار و ناهشیار مغز درگیرند؛ 9) یادگیری بواسطه دو حافظه فضایی و طوطیوار صورت میگیرد؛ 10) واقعیتها و مهارتهایی که در حافظه فضایی مغز ذخیره میشوند بهتر قابل درک و یادآوری هستند؛ 11) تهدید و فشار باعث دور شدن یادگیری و چالشها تقویت کننده آن هستند و 12)هر مغزی منحصر به فرد > در پژوهشی دیگر 3 i"/>i"/>(2008) اصول یادگیری بر اساس علوم شناختی را اینگونه خلاصه کرده است 1) یادگیری افزایشی و مبتنی بر تجربه است؛ 2) یادگیری چند حسی است؛ 3) مکانیسم یادگیری مغز ساختار را از ورودی استخراج میکند؛ 4) یادگیری اجتماعی است؛ 5) یادگیری قشری، را میتوان توسط سیستمهای قدیمی تر از نظر فی 4 y"/>y"/> تنظیم کرد و 6) یادگیری ، مادام العمر و داری انعطاف و جبرانپذیری ا 5 n"/>n"/> (2007) در کتاب یادگیری سازگار با مغز، تغییرات برنامه سازگار با تحقیقات مغز را اینچنین بیان میکند 1) متناسب شدن درسی از سه منظر رشدی، رفتاری و شغلی؛ 2) آموزش معلم همراه با ذهن است نه نمره آزمون؛ 3) در طراحی کلاس توجه به نور،دما و 6 s"/>s"/>؛ 4) محتوای روزانه، هفتگی و سالانه دانشآموزان کمتر اما عمیقتر خواهد بود Craig Caine & Caine Goswami Phylogenetically Jensen Acoustics استراتژیهای آموزشی متمرکز بر افزودن تازگی، چالش، داشتن محدودیت ورودی، محدوده دامنه توجه، فعالیت بیشتر، شبیه سازی و فعالیتهای تجربی؛ 6) ارزشیابی با تمرکز بر نمونه کارها در مورد همه، اندازهگیری تلاش، عشق به یادگیری، در جهت اولویتهای بودجهبندی آزمونهای پرمخاطره وجود ندارد.