خلاصة:
چندین دهه است که سبک های مدیریت به عنوان ابزاری در جهت هدایت نیروهای تحت امر مدیران در سازمان ها و محیط های آموزشی ازجمله مدارس مورداستفاده قرار میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش تعاملی سرمایه ی روان شناختی و فرهنگ سازمانی بر سبک های مدیریتی مدیران مدارس متوسطه دوره اول نواحی دوگانه شهر ارومیه در سال تحصیلی ٩٧- ١٣٩٦ انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران متوسطه دوره اول بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان ٨٢ نفر محاسبه و برای نمونه گیری از روش طبقه ای تصادفی استفاده شد. از این تعداد، ٤٣ نفر از مدیران زن و ٣٩ نفر از مدیران مرد بود. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های استاندارد و تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزار spss انجام شد. نتایج بدست آمده نرمال بودن متغیرهای تحقیق را تایید میکند. با توجه به نتایج جدول همبستگی میتوان نتیجه گرفت که سبک های مدیریت با ضریب بتای ٠/٥٤٤ و سطح معنیداری ٠/٠٠ >P میتواند ملاک خوبی برای پیش بینی سرمایه روان شناختی باشد. نیز با توجه به جدول سن مدیران میتوان گفت بین مولفه امیدواری از سرمایه روان شناختی و گروه سنی ٣٦ الی٥٠ سال از مدیران رابطه وجود دارد
ملخص الجهاز:
مطالعه نقش تعاملي سرمايه ي روان شناختي و فرهنگ سازماني بر سبک هاي مديريتي مديران امير علي موسي زاده ١، امير همتي ٢، مير نعمت غيبي٣، حسين موسي زاده ٤ ١ دکتري مديريت آموزشي، دانشگاه آزاد اروميه ، اروميه ، ايران .
پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش تعاملي سرمايه ي روان شناختي و فرهنگ سازماني بر سبک هاي مديريتي مديران مدارس متوسطه دوره اول نواحي دوگانه شهر اروميه در سال تحصيلي ٩٧- ١٣٩٦ انجام شد.
با توجه به نتايج جدول همبستگي ميتوان نتيجه گرفت که سبک هاي مديريت با ضريب بتاي ٠/٥٤٤ و سطح معنيداري ٠/٠٠ >P ميتواند ملاک خوبي براي پيش بيني سرمايه روان شناختي باشد.
براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هاي استاندارد شده سرمايه روان شناختي لوتانز، فرهنگ سازماني دنيسون و سبک هاي مديريتي لوتانز بين مديران اين مدارس استفاده گرديد.
با توجه به نتايج جدول شماره (٥) سرمايه روان شناختي با ضريب همبستگي ٠/٥٤٤ و سطح معنيداري ٠/٠٠ با سبک هاي مديريت رابطه دارد.
با توجه به يافته هاي بدست آمده از نتايج اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که بين سبک هاي مديريتي مورداستفاده مديران در مدارس متوسطه دوره اول نواحي دوگانه شهرستان اروميه با سرمايه روان شناختي رابطه وجود دارد.
246 Studying the interactive role of psychological capital and organizational culture in managers' management styles Amir Ali Mouszadeh1, Amir Hemmati2, Mir nemat Ghaibi3, Hossein Mouszadeh 4 1 PhD in Educational Management, Urmia Azad University, Urmia, Iran.