خلاصة:
پس از تشکیل گروه اقتصاد شورای تحول علوم انسانی (۱۳۸۸ه.ش.)، برنامه درسی دوره کارشناسی رشته اقتصاد در آن گروه تهیه و در سال ۱۳۹۶ه.ش. به تصویب نهایی رسید و برای اجراء از سال ۱۳۹۷ ه.ش. به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شد. برای اتقان در اجرای برنامه، مجموعهای از دروس برای تدوین کتب درسی مربوطه به اساتید مبرز سفارش داده شد. کتاب «بانکداری اسلامی» از اولین آثار منتشر شده براین مبنا است که اکنون به عنوان یک متن درسی مورد استفاده قرار می گیرد و داوری آن میتواند به ارتقاء سیر آثار درسی در حال تدوین و آثار آتی، بر مبنای برنامه جدید دوره کارشناسی، کمک کند. این مقاله نقد، بر مبنای روش تحلیلی- توصیفی تدوین شده که ضمن مرور تحلیلی محتوای اثر، سعی در ارزیابی شکلی و محتوایی آن کرده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد نگارش اثر در مجموع روان و رسا بوده و قواعد ویرایش و نگارش در آن رعایت شده است. بر اساسِ مبانی منطقی و نظرخواهی تجربی از دانشجویان و با توجه به این که اثر مبتنی بر مطالعات متعدد و وثیق قبلی نویسندگان بوده، موفق به انتقال فهم مشروع، منطقی و امکانپذیر از بانکداری اسلامی به مخاطب نوعی شده است. مهمترین ضعفهای قابل ذکر اثر، طرح بانکداری اسلامی برای یک اقتصاد بسته، رویکرد خرد و ایستا و عدم استفاده از الگوی کمّی در آن است.
After establishing Economic Division, through the Iranian Council of Change of Humanities (ICCH), MA educational plan for economics was applied in 2017. Consequently, it was introduced into relevant Iranian universities for executing from 2018. For improving the plan, a few of texts were ordered to outstanding professors to be prepared. The book "Islamic Banking" written by Nazarpour, M.N. et al. is among the first books published and used as a textbook, and reviewing this work can help to upgrade future quality for others. This essay examined the function of documents in qualitative, analytically descriptive methods within formal as well as content analysis. The results show that the book is edited proportionately and its formal survey is satisfied. The content analysis reveals that the mentioned book is successful to transfer a legal, logical, and a basic understanding about "Islamic Banking" toward any typical reader; however, the main weaknesses of the text are the limitations of closed economy as well as micro – static approach used in it.
ملخص الجهاز:
براساس مبانی منطقی و نظرخواهی تجربی از دانشجویان و باتوجهبه اینکه کتاب مبتنیبر مطالعات متعدد و وثیق قبلی نویسندگان است، این اثر موفق شده است که فهم مشروع، منطقی، و امکانپذیر از بانکداری اسلامی را به مخاطب انتقال دهد.
برمبنای شناخت قبلی از آثار نویسندگان اصلی اثر، سؤال محوری مقالة حاضر این است که آیا کتاب مدنظر ویژگیهای اصلی متن درسی بانکداری اسلامی را دارد؟ در مقالة حاضر به این سؤال با روش تحلیلی ـ توصیفی پاسخ داده میشود، آنچنانکه در ابتدای اثر، در «سخن سمت»، آمده است: «کتاب بانکداری اسلامی (نظرپور و دیگران ۱۳۹۶) برای دانشجویان رشتههای مدیریت و اقتصاد در مقطع کارشناسی بهعنوان منبع اصلی درس بانکداری اسلامی به ارزش سه واحد تدوین شده است».
بهعبارتدیگر، این کتاب برمبنای برنامة درسی دورة کارشناسی اقتصاد و سرفصلهای مصوب درس بانکداری اسلامی گروه اقتصاد طرح تحول علوم انسانی، طبق سفارش، تدوین داده شده است.
5 فصل دهم: بانک مرکزی و سیاستهای پولی در این فصل، هدف معرفی جایگاه بانک مرکزی بهعنوان هدایتگر نظام بانکی بهسمت استقرار نظام بانکداری اسلامی در ایجاد بسترهای لازم برای تجهیز و تخصیص منابع است.
5 فصل یازدهم: آسیبشناسی نظام بانکی ایران در این فصل، ابتدا به ارزیابی انتقادهای فراگیر غیرتخصصی از عملکرد بانکداری اسلامی پرداخته شده است.
در فصل هفتم، دو شیوة جدید از اعطای تسهیلات، اعتبار در حساب جاری و کارت اعتباری، در بانکداری اسلامی طرح و شروط بهکارگیری آن در این نظام بانکی توضیح داده شده است.