خلاصة:
از آنجایی که عدم رعایت حقوق بشر در دریا به ملموسی آنچه در خشکی اتفاق می افتد نیست لذا توجه چندانی را از جامعه بینالمللی دریافت نمیکند. درحالیکه حقوق بشر به همان میزانی که در خشکی اعمال میگردد در دریا نیز میبایست مورد توجه قرار گیرد. با توجه به وضعیت چندپارگی در حقوق بین الملل، برخورد حقوق بشر با حقوق دریاها بسترهای لازم برای انسانی شدن حقوق دریاها را فراهم نموده است. یکی از دلایل چندپارگی در حقوق بینالملل ایجاد نظامهای خودبسنده و تخصصی است. بدون تردید ازجمله این نظامها حقوق دریاها و حقوق بشر می باشد که هریک منابع و مکانیسم های مختص به خودشان را داشته و برخورد این نظامها با یکدیگر در نظام بینالمللی امری اجتناب ناپذیر است. تعامل حقوق دریاها با حقوق بشر را می توان به دید یک فرصت برای توسعه حقوق بینالملل نگریست تا بتوان هرچه بیشتر حاکمیت قانون را در آن توسعه داد. هدف از حقوق دریاها تنظیم روابط دولتها در دریا است اما قصد ما آن است تا خلاف جهت حرکت کرده و از ارتباط بین فرد و دولت در این عرصه و تعامل بین حقوق بشر و حقوق دریاها سخن بگوییم.
Since non-compliance with human rights at sea is not tangible to what is happening on land, it doesnot receive much attention from the international community. While human rights must be taken into account at sea as much as they are on land. Given the fragmentation in international law, the relationship of human rights and law of the sea has provided the necessary grounds for the humanization of the law of the sea. One of the reasons for the fragmentation in international law is the creation of self-contained regimes. Undoubtedly, among these systems are human rights and law of sea, each of which has its own resources and mechanisms, and the collision of these systems with each other in the international system is inevitable. The interaction of the law of the sea with human rights can be seen as an opportunity to develop international law in order to further develop the rule of law. The purpose of the law of the sea is to regulate the relations of states at sea, but our intention is to go in the opposite direction and write about the relation between individual and state in this arena and the interaction between human rights and the law of the sea.
ملخص الجهاز:
2. Joost Pauwelyn, Cconflict of Norms in Public International Law (United Kingdom: Cambridge University Press, 2003) at 237.
آنچه جالب توجه است ، تفاوت بين محاکم نيست بلکه تلاش براي مطابقت با حقوق بين الملل عمومي است »؛٣ در اين باره ذکر چند نمونه خالي از فايده نخواهد بود؛ در پرونده ماهي تن که نزد ديوان بين المللي حقوق درياها مطرح گرديد آشکارا مشکلات ناشي از اعمال بيش از يک مقرره را به نمايش گذاشت .
2 در واقع در اين پرونده ديوان به صورت ضمني به نظريه حاشيه صلاحديد اشاره کرده است تا دولت ها در اجراي تعهداتشان ، ساير تعهدات را نيز مدنظر داشته باشند؛ بعبارت ديگر در عرصه بين الملل ، دولت ها نمي توانند يک تعهد يا حق را بدون توجه به ساير تعهداتشان اعمال نمايند، هرچند هدفشان مشروع باشد.
3. ICJ Reports Legal Consequence for States of the Continued Presence of South Africa in Namibia (Advisory Opinion)( 1971), para.
براي مثال در قضيه حقوق اتباع ايالات متحده آمريکا در کشور مراکش (١٩٥٢)؛ ديوان در مقام تفسير واژه اختلاف در معاهدات ١٧٨٧ و ١٨٣٦ عنوان داشت : (واژه اختلاف ميبايست با توجه به زمان انعقاد دو معاهده تفسير شود) Case Concerning Rights of Nationals of the United States of America in Morocco, (Judgment) [1952] ICJ rep, p.
[In Persian] - Harrison, James, Making the Law of the Sea (United Kingdom: Cambridge University, 2005).
- Papanicolopulu, Irini, International Law and the Protection of People at Sea (United Kingdom: Oxford University Press, 2018).
- Papanicolopulu, Irini, International Law and the Protection of People at Sea (United Kingdom: Oxford University Press, 2018).
- Pauwelyn, Joost, Conflict of Norms in Public International Law (United Kingdom: Cambridge University, 2003).