خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی به منظور ایجاد روحیه پژوهشگری در دانش آموزان ابتدایی و افزایش توانمندسازی های پژوهشی در مقطع ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف مطالعه عمیق بر روی پژوهش های متعددی و دانش حرفه ای30 نفر از افراد صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت، برای تعیین شاخص های فرآیندهای موثر در روحیه پژوهشی، از طریق نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشــباع نظری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با اســتفاده از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم گردید. برای تعیین روایی از مثلث سازی منابع داده ها برای غلبه بر سوگیری های ذاتی ناشی از به کارگرفتن یک منبع در مطالعات و برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق میان دو کدگذار به کارگرفته شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی تحلیل شده است. یافته ها نشان داد که به طور کلی مدرسه نقش مهمی در ایجاد و پرورش پژوهش محوری دانش آموزان دارد و معلم نیز تاثیرگذارترین فرد در این میان است. وجود معلمان پژوهشگر به عنوان الگوی مناسب برای دانش آموزان باعث خواهد شد که در درازمدت شاهد رشد و افزایش سطح روحیه ی آموزشی و پژوهش دانش آموزان باشیم و در نهایت میتوان گفت سوال پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
با در نظر گرفتن جميع شرايط حال حاضر، نظام آموزشي بايد منجر به ظهور استعدادهاي دروني دانش آموزان و رشد آن ها شود که اين امر مستلزم آن است که آموزش با رويکرد پژوهشي و پژوهش محورهمراه باشد (صادقي و احمدي، ١٣٩٢).
بنابراين سؤالات پژوهش عبارت اند از: ١- شاخص هاي آموزش و يادگيري پژوهش -محور کدامند؟ و در قالب چه ابعادي قابل تبيين است ؟ ٢- مدل جامعۀ يادگيرنده پژوهش محور بر اساس شاخص ها و ابعاد شناسايي شده چيست ؟ و در همچنين فضاي آموزشي و با توجه به ضرورت پژوهش در مدارس سوال اين است که ؛ ٣- آيا مدارس ميتواند روحيه پژوهشگري را در بين دانش آموزان را ارتقا دهند؟ روش تحقيق پژوهش حاضر از نوع پژوهش هاي کيفي بود و مشارکت کنندگان در اين مطالعه ٣٠ نفر از از افراد صاحب نظــر، معلمان ، اســاتيد و کارشناســان حوزه آموزش ابتدايي بودند، که از طريق نمونه گيري هدفمند و با روش گلوله برفي تا مرز اشــباع نظري انتخاب شدند.