خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر نقش هوش هیجانی و فشار اجتماعی دانش آموزان در پیشبینی نگرش مثبت و منفی آنها به بزهکاری است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آنرا کلیه دانش آموزان مقاطع دوم و سوم متوسطه شهرستان زابل که در سال تحصیلی 1401 -1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند که 360 نفر از دانش آموزان مقاطع اول و دوم متوسطه شهرستان زابل با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش هیجانی شات، نگرش به بزهکاری فضلی (1389) و مقیاس اجتناب وآشفتگی اجتماعی واتسون و فرند استفاده شد و داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شدند
ملخص الجهاز:
براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هاي هوش هيجاني شات ، نگرش به بزهکاري فضلي (١٣٨٩) و مقياس اجتناب وآشفتگي اجتماعي واتسون و فرند استفاده شد و داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه و نرم افزار SPSS٢٠ تجزيه و تحليل شدند.
در همين ٢delinquency ٣Tylol ٤Ozturk, Bektas, Ayar, Oztornacı & Yagci ٥Parker, Taylor, Eastabrook & Schell ٦Kun & Demetrovics ٧Dalbudak راستا پژوهش هاي انجام گرفته حاکي از ارتباط بين مؤلفه هاي هوش هيجاني و نگرش به بزهکاري مي باشد.
با توجه به ميزان شيوع بالاي بزهکاري در بين دانش آموزان و پيامدهاي مخرب آن در سلامت فردي و اجتماعي ، و نيز خلأهاي پژوهشي موجود، اين مطالعه درصدد پاسخ گويي به اين سؤال بود که آيا هوش هيجاني و فشار اجتماعي دانش آموزان مي تواند نگرش مثبت و منفي به بزهکاري آنها را پيش بيني کند؟ روش تحقيق با توجه به نحوة جمع آوري اطلاعات ، روش پژوهش حاضر از نوع توصيفي همبستگي است .
در اين پژوهش ، متغيرهاي هوش هيجاني و فشار اجتماعي متغيرهاي پيش بين و نگرش مثبت و منفي به بزهکاري به عنوان متغير ملاک در نظر گرفته شد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي پيش بيني پذيري نگرش مثبت و منفي به بزهکاري دانش آموزان بر اساس هوش هيجاني و فشار اجتماعي انجام گرفت .
Problematic Internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence.