خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بررسی رابطهی هوش معنوی با مسئولیتپذیری و خودکارآمدی طلاب جامعه المصطفی العالمیه مقیم شهر قم میباشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است و در صدد پاسخ به سؤالات زیر است. رابطهی میان مسئولیتپذیری و هوش معنوی طلاب المصطفی قم چیست؟ چه رابطهای میان خودکارآمدی و هوش معنوی طلاب المصطفی وجود دارد؟ به منظور پاسخگویی به این پرسشها تعداد 306 نفر از طلاب المصطفی شهر قم در مقاطع مختلف تحصیلی (دیپلم 17، فوق دیپلم 16، لیسانس 32، فوق لیسانس 165 و دکتری 65) - مشغول به تحصیل در سال 1397- بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش به سه پرسشنامه هوش معنوی یونگ، پرسشنامه مسئولیتپذیری نعمتی و پرسشنامه خودکارآمدی شرر پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. برای شناسایی رابطه و عدم رابطه از روش همبستگی چند متغیری و رگرسیون و برای سنجش تفاوتها آزمون t استفاده شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد ضریب همبستگی مثبت میان زیر مقیاسهای هوش معنوی و مسئولیتپذیری وجود دارد. لذا رابطه معناداری میان تفکر وجودی انتقادی و مسئولیتپذیری 26/0، میان تولید معنا و مسئولیتپذیری 22/0، میان آگاهی متعالی و مسئولیتپذیری 29/0 و میان حالت هوشیاری و مسئولیتپذیری 26/0 ملاحظه شد. بنابراین، همبستگی مذکوری در آزمون درصد بالایی از اطمینان در جامعهی آماری مورد نظر را نشان میدهد. با توجه به آزمون ضریب همبستگی میان هوش معنوی و خودکارآمدی، ضریب همبستگی میان متغیرها، مثبت ولی سطح پایین را نشان میدهد؛ لذا همبستگی میان تفکر وجودی انتقادی و خودکارآمدی سطح 11/0، میان تولید معنا و خودکارآمدی 09/0، میان آگاهی متعالی و خودکارآمدی 06/0 و میان حالت هوشیاری و خودکارآمدی 02/0 میباشد.
The aim of the present research is to identify and examine the relationship of the spiritual intelligence with the sense of responsibility and self-efficiency of the students of al-Mustafa International University in the city of Qom. It is a descriptive correlational study seeking to answer the following questions: what is the relationship between the students’ sense of responsibility and their spiritual intelligence? What is the relationship between the students’ self-efficiency and their spiritual intelligence? To answer the questions, a total of 306 students in different grades (17 students studying for diplomas, 17 for associate degrees, 32 for bachelor’s degrees, 165 for master’s degrees and 65 for PhDs) were randomly sampled. The participants in the research filled in Jung’s Spiritual Intelligence Test, Ni’mati’s Personal Responsibility Questionnaire, and Sherrer’s Self-efficiency Scale. The collected data were analyzed using SPSS software. The research used multivariable correlation method and regression to identify the relationship or the lack thereof, and the t test to calculate the differences. The findings of the present research showed that there is a positive coefficient of correlation between sub-measures of spiritual intelligence and the sense of responsibility. Thus, significance of the relationship between critical existential thinking and the sense of responsibility was calculated at 0.26, between meaning production and sense of responsibility at 0.22, and between vigilance and sense of responsibility at 0.26. Therefore, the correlation in the test shows a high percentage of certainty in the statistical population. Given the test of the coefficient of correlation between spiritual intelligence and self-efficiency, the coefficient of the correlation between variables proves to be positive yet low. Thus the correlation between the critical existential thinking and self-efficiency is at the 0.11 level, between meaning production and self-efficiency at the 0.09 level, between transcendental consciousness and self-efficiency at the 0.06 level, and between the vigilance and self-efficiency at the 0.02 level.