خلاصة:
زمینه و هدف: در سال 1399، 584 فوت ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در کلانشهر تهران ثبت شده است. از این تعداد، 67٪ از تلفات در بزرگراهها و 33٪ در سایر معابر شهری رخ داده است. پژوهشـگران بسیاری به تحلیل و بررسی علل و شدت تصادفات پرداختهاند تا با ارائة راهکارهای مناسـب بـه کـاهش ایـن خسارات کمک کنند. هدف اصلی این مطالعه تعیین عوامل مرتبط با شدت تصادفاتی است که در بزرگراههای کلانشهر تهران رخ داده است. روش: در این تحقیق با استفاده از 90852 داده واقعی تصادفات در بازه زمانی سالهای 1390 تا 1399 با به کارگیری روش رگرسیون لجستیک دودویی به شناسایی عوامل مرتبط با شدت تصادفات معابر بزرگراهی شهر تهران پرداخته شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد احتمال وقوع تصادفات جرحی از ساعت 12 ظهر تا 4 عصر با 8/57٪ بیشتر از سایر بازههای زمانی است. تصادفات در روزهای هفته سه برابر بیشتر نسبت به تصادفات آخر هفتهها منجر به آسیب میشوند. وقتی فاکتورهای دیگر در حد متوسط خود نگه داشته شدند، تصادفات مربوط به موتورسیکلتها 7/79٪ احتمال آسیب دیدگی داشتند. معلوم شد که نقش سرعت در تصادفات 13 برابر بیشتر از نقص فنی وسیله نقلیه است. نتیجهگیری: در نتیجه این تحقیق مدیریت شهری میتواند اقدامات مختلفی را برای بهبود ایمنی ترافیک انجام دهد، از جمله این اقدامات، کاهش سرعت، تشویق استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و تصمیمگیری آگاهانه در ایجاد مناطق با محدودیت سرعت در بزرگراهها است.
Background and Aim: In 1399, 584 deaths due to vehicle accidents were recorded in the metropolis of Tehran. Of these, 67% of casualties occurred on highways and 33% on other urban thoroughfares. Therefore, researchers have paid much attention to the analysis and investigation of the causes and severity of accidents in order to help reduce these damages by providing appropriate solutions. The main purpose of this study is to determine the factors related to the severity of accidents that have occurred on highways in Tehran.Method: In this study, using 90852 real data of ten highway accidents in Tehran in the period of 1390 to 1399, using binary logistic regression method, the factors related to the severity of accidents on Tehran highways were identified.Results: The results showed that the probability of injury accidents with 57.8% from 12 noon to 4 pm is higher than other time periods. Accidents on weekdays are three times more common than weekend accidents. When other factors were kept to a moderate level, motorcycle crashes had a 79.7% chance of injury. It turned out that the role of speed in accidents is more than 13 times greater than the mechanical defects of the vehicle.Conclution: Urban management can now take a number of measures to improve traffic safety, including slowing down and encouraging the use of helmets for motorcyclists and making informed decisions about creating speed zones on highways.
ملخص الجهاز:
بنابراين با توجه اين که هدف اين پژوهش ، شناسايي عوامل مرتبط با شدت تصادفات است ١١٩ سوأل اصلي اين است که عوامل مؤثر بر شدت تصادفات بزرگراهي در شهر تهران کدام هستند؟ پيشينه و مباني نظري در بررسي برخي از مطالعات انجام شده براي شناسايي عوامل مختلف موثر بر شدت تصادف ، تمرکز بيشتر بر روي عوامل مربوط به آب و هوا، شرايط صاعقه ، عملکرد وسيله نقليه ، تعداد وسايل نقليه درگير، زمان ، شرايط رانندگان و سرعت خودرو بود که در ادامه به برخي از اين تحقيقات اشاره مي شود.
کامبوزيا، عامري و حسينيان (١٣٩٩) در تحقيقي با عنوان «بررسي عوامل مؤثر در شدت تصادفات راه هاي روستايي گيلان » با استفاده از تحليل فراواني ها پرداخته و براساس نتايج تحقيق ، راه کارهايي براي افزايش ايمني و کاهش تصادفات در اين جاده ها پيشنهاد داده اند.
Xie, Zhao & Huynh 2.
Chen, Cao & Logan 3.
در پژوهش پيش رو براي شناسايي و بررسي عوامل مؤثر بر شدت تصادفات بزرگراهي ، از اطلاعات حاصل از کروکي هاي ترسيمي پليس راهور و هم چنين مدل رگرسيون لجستيک دودويي براي رفع محدوديت ها و دست يابي به اطلاعات دقيق تر استفاده شده است .
اين داده ها براي توسعه مدل رگرسيون لجستيک دودويي ١(BLR) به منظور تجزيه و تحليل عوامل موثر بر شدت تصادف در معابر بزرگراهي شهر تهران استفاده و سپس نتايج مدل ارائه شد.