خلاصة:
فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی از مهمترین دغدغه های کارگزاران نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا امروزاست. تلویزیون از رسانه هایی است که مخاطبان فراوانی را به خود جلب می کند، مخصوصا آگهی های تلویزیونی که در ساعتهای پربیننده پخش می شود . مقاله حاضر به بازنمایی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی در آگهی های تجاری تلویزیون پرداخته است. دراین پژوهش که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته برای چارچوب نظری تحلیل، از نظریه های تغییر ارزش های اجتماعی و متقاعدسازی استفاده شده است. از میان 538 آگهی در چهار ماه نخست 1401 به صورت هدفمند 8 آگهی دارای بیشترین مولفه ی مرتبط با موضوع تحقیق انتخاب شد . یافته های پژوهش نشان می دهد که تبلیغات تجاری در دو بعد ارزشها و ضد ارزشها تقسیم می شود .خانواده محوری، رویکرد مذهبی- معنوی و فرهنگی ، ساده زیستی و احترام به سنتها در بعد ارزشها و تجمل گرایی، مصرف گرایی، رویکرد طبقاتی و تنزل جنبه های اخلاقی از مهمترین ابعاد ضد ارزشی یافته ها است . مهمترین نتایج بدست آمده حاکی از آن است که آگهی های تجاری بی توجه به مشکلات اقتصادی مردم، زندگی مرفه و برخورداری را بازنمایی می کند . این رویکرد منجر به احساس محرومیت، ناامیدی زوج های جوان و جوانان، ارزش شدن زندگی مصرف گرای مبتنی بر قسط و وام و تبیین سبک زندگی مرفه و فرزندآوری کمتر می شود.
Iranian-Islamic culture and lifestyle is one of the most important concerns of the agents of the Islamic Republic of Iran from the beginning of the revolution until today. Television is one of the media that attracts a large audience, especially the TV commercials that are aired during prime time. This article deals with the representation of Iranian-Islamic culture and lifestyle in TV commercials. In this research, which was conducted using the qualitative content analysis method, the theories of changing social values and persuasion were used for the theoretical framework of the analysis. Among the 538 ads in the first four months of 1401, 8 ads with the most components related to the research topic were selected. The findings of the research show that commercial advertising is divided into two dimensions: values and anti-values.Familyoriented, religious-spiritual and cultural approach, simple life and respect for traditions in terms of values and luxury, consumerism, class approach and degradation of moral aspects are among the most important anti-value aspects of the findings. The most important results obtained indicate that commercial advertisements represent a prosperous and prosperous life regardless of the economic problems of the people. This approach leads to the feeling of deprivation, frustration of young couples and young people, the value of consumerist life based on installments and loans, and the explanation of a prosperous lifestyle and less childbearing.
ملخص الجهاز:
12 Life Style 13 commercial با توجه به نقش موثر پخش تبليغات تجاري در تلويزيون در مقوله هاي فرهنگ سازي و سبک زندگي ، پژوهشگر بر آن است که به اين پرسش پاسخ دهد که فرهنگ و سبک زندگي ايراني- اسلامي چگونه در تبليغات تجاري شبکه هاي سيماي جمهوري اسلامي نشان داده شده است ؟ ٣.
روش تحقيق در اين پژوهش ، براي بازنمايي فرهنگ و سبک زندگي در تبليغات تجاري تلويزيون از روش «تحليـل محتـواي کيفـي» اسـتفاده شده است .
کمال اکبري و بهنام لطفي خاچکي ( ١٣٩٥ ) ، در مقاله « تحليـل نشـانه شـناختي آگهـي هـاي بازرگـاني تلويزيـون جمهـوري اسلامي ايران از منظر سبک زندگي » که با روش کيفي و تکنيک نشانه شناختي صوررت گرفتـه اسـت ، بـر روي ٥٠ نمونـه از آگهـي هاي بازرگاني پخش شده از سيماي جمهوري اسلامي ايران در بهار ١٣٩٤ انجام گرفته ، به اين نتايج دسـت يافتنـد : مهـم تـرين ارزش هاي فرهنگي و نشانه هاي معنايي نهفته در اين تبليغات شامل « تلقي کالا به مثابه يـک آرزو » ، « مصـرف کـالا بـه مثابـه رخـداد يک معجزه » ، « منزلت بخشي به کالا » ، « اثر گذاري غير واقعي کالا » و « برساختن نقش هاي جنسيتي » مي باشد.
از اين رو لازم است که کارگزاران تلويزيون علاوه بر توجه به ابعاد گوناگون اقتصادي پخش آگهي ها و سود و درآمد حاصل از آن ، به تبعات فرهنگي و تأثير بر سبک زندگي و ايجاد الگوهاي دوگانه در سطح جامعه توجه کنند و دستورالعمل هاي روشن تري را براي توليد محتوا و تطبيق آن با ارزش هاي فرهنگ ايراني – اسلامي تنظيم نمايند.