خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، تعیین شرایط علی تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور بود. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی و انجام مصاحبه-های عمیق با نخبگان این حوزه استفاده شد. مصاحبهها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. در نهایت، دادههای حاصل از مصاحبهها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مفاهیم بدست آمده از کدگذاری نشانهها در بخش شرایط علی، ، شامل پانزده مورد بود. که می توان به فقدان متولی مشخص در تجارت الکترونیک ورزش، فقدان ثبات مدیریتی، فقدان قوانین و مقررات جامع و منسجم، فقدان اراده سازمان های بالادستی ورزش برای ساماندهی تجارت الکترونیک ورزش، فقدان ساختار تجارت الکترونیک در ورزش، فقدان سیاستگذاری اقتصادی در باشگاهها و فدراسیونها، عدم بکارگیری صحیح تجارت الکترونیک در فرآیندها و کارکردهای کسب وکار ورزشی، اصرار بر بکارگیری شیوههای سنتی در کسب و کار ورزشی، دولتی بودن ورزش، فقدان قوانین حقوقی در خصوص کپی رایت، بحران اقتصادی و کاهش منابع مالی در سازمانهای ورزشی، نقش و اهمیت تجارت الکترونیک، کمبود نیروی متخصص بازاریابی، نقص در سیستم ارزیابی و شرایط و جو سیاسی حاکم بر دولت و به تبع آن ورزش کشور اشاره کرد. شناخت این عوامل میتواند راهنمایی برای سیاستگذاران حوزه ورزش در راستای بهره مندی از منافع تجارت الکترونیک و درآمدزایی پایدار برای صنعت ورزش باشد.
The main purpose of this study was to determine the causal conditions of e-commerce in the Iran's sports industry. To achieve this goal, a qualitative method and in-depth interviews with elites in this field were used. The interviews continued in a targeted manner and in the manner of a snowball, and finally 12 people were interviewed. Finally, the data obtained from the interviews were analyzed by data-based method through three stages of open, axial and selective coding. The concepts obtained from coding the signs in the causal section included fifteen items. This can be attributed to the lack of a specific trustee in sports e-commerce, lack of managerial stability, lack of comprehensive and coherent rules and regulations, lack of will of sports upstream organizations to organize e-commerce in sports, lack of e-commerce structure in sports, lack of economic policy in clubs And federations, the lack of proper use of e-commerce in sports business processes and functions, the insistence on using traditional methods in sports business, the statehood of sports, the lack of copyright laws, the economic crisis and the reduction of financial resources in Sports organizations pointed out the role and importance of e-commerce, the lack of a specialized marketing force, the shortcomings in the evaluation system and the political conditions and atmosphere governing the government, and consequently the country's sports. Recognizing these factors can guide sports policymakers to reap the benefits of e-commerce and generate sustainable revenue for the sports industry.