خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بهزیستی روانی و درگیری تحصیلی با میانجیگری اشتیاق ورزشی در دانشآموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 1401 – 1400 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای بهزیسیتی روانی، درگیری تحصیلی و اشتیاق ورزشی گردآوری گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که بهزیستی روانی اثر مستقیم معناداری بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین بهزیستی روانی به طور غیر مستقیم و از طریق اشتیاق ورزشی اثر معناداری بر درگیری تحصیلی دارد. نتایج نشان میدهد با توجه داشتن به متغیرهای بهزیستی روانی و اشتیاق ورزشی میتوان افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان را انتظار داشت.
ملخص الجهاز:
کارشناسي ارشد تربيت بدني، دانشگاه اراک، اراک، ايران چکيده : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه علي بهزيستي رواني و درگيري تحصيلي با ميانجيگري اشتياق ورزشي در دانش آموزان بود.
1 Academic health 2 Behavior 3 Cognitive 4 Emotional 5 Gutman & Schoon 6 Psychological well- being 67 بهزيستي روانشناختي مستلزم يک حالت عاطفي دروني است که به عنوان پاسخي روان شناختي به محيط کار به وجود ميآيد (لمرگاد و لاريدسن ١، ٢٠٠٨).
يکي از عواملي که ميتواند رابطه بين بهزيستي رواني و درگيري تحصيلي در دانش آموزان را ميانجيگري کند موضوع اشتياق ورزشي ٤ است .
بر اين اساس ، در اين تحقيق ، پژوهشگر به دنبال پاسخ 1 Lemmergurd & Lauridsen 2 Myeris & Diener 3 Psychological well-being 4 Sports passion 5 Perraton, Kumar & Machotka 6 Fletcher 7 Schuch 68 به اين سؤال است که آيا مدل ساختاري فرض شده در مورد متغير درگيري تحصيلي با توجه به سازه هاي بهزيستي رواني و اشتياق ورزشي در دانش آموزان مورد تاييد است ؟ روش پژوهش : روش پژوهش حاضر، توصيفي از نوع همبستگي و به طور خاص از نوع معادلات ساختاري است .
رفتاري 0/29* 0/26* 0/32* 0/29* 0/26* 0/25* 0/21* 0/64* 0/62* 1 * * * * * * * * * **در سطح ٠/٠١ معنادار است 70 شناختي انگيزشي رفتاري درگيري پذيرش خود تحصيلي رابطه مثبت خودمختاري بهزيستي اشتياق زندگي هدفمند رواني ورزشي رشد شخصي تسلط بر محيط شکل ١.