خلاصة:
برپایۀ روایاتی، پیامبر اکرم (ص) زوجسورۀ ناس و فلق را مُعَوِّذَتَین نامیدهاند. این امر حکایت از مضامین مشترک و همافزایی این دو سوره دارد. در این مطالعه با کوشش برای شناخت محور موضوعی سوره و با رویکرد سورهشناسانه به نقد معنای مشهور برخی مفردات این دو سوره پرداخته میشود. شرّ از کلمات مشترک این دو سوره است که معمولاً در مقابل خیر پنداشته، و به بدی معنا شده است؛ درحالیکه با توجّه به مؤلفۀ معنایی اصلی این ریشه ــ گسترشیافتن و پخششدن ــ منظور از شر آثار وجودی هر مخلوقی است. معنای فلق هم، برخلاف قول مشهور، سپیدهدم نیست؛ بلکه سپیدهدم یکی از مصادیق آن است. با توجّه به دیگر واژگان بهکاررفته از ریشۀ فَلَقَ در قرآن، فَلَق شامل هر گونه شکافتن و شکفتنی میشود که از آن پدیدهای رخ مینماید. ازآنجاکه همۀ مخلوقات عالَم با نوعی شکافتن خلق میشوند، فلق همۀ هستی را دربر میگیرد. در این مطالعه برپایۀ همین رویکرد سورهشناسانه دربارۀ معنای مشهور الفاظ خَنّاس، غاسق، وَقَب و نفّاثات نیز تأملاتی خواهیم داشت و نقدهایی مطرح خواهیم نمود.
Based on some traditions, the Prophet Muhammad called the Suras Al-Nas and Al-Falaq “Al-Muʿawwadhatayn”. This indicates the common themes and synergies of these two suras. In this study, with an effort to understand the thematic axis of these suras, the popular meaning of some vocabulary of these two suras is criticized. Evil is one of the common words of these two suras, which is usually thought of as the opposite of good, and is meant as evil; While according to the main semantic component of this root (spreading) it means the existential evil of every creature. Contrary to the popular commentary of the word, the meaning of al-falaq is not the dawn. Dawn is one of its examples; not the litrally meaning. Considering the other words used from the same root in the Qurʾan, we can say that al-falaq includes any kind of splitting and blossoming from which a phenomenon occurs. Since all the creatures of the world are created by some kind of splitting, al-falaq includes all of existence. In this study, based on the same approach, we will have reflections and critiques about the popular meaning of the words Khanasa, al-ghasiq, waqab and al-naffathat.