خلاصة:
هدف: امروزه استقرار و توسعه زیستبوم کارآفرینی دانشجویی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل زمینهای، در تبدیل دانشجویان به کارآفرینان آینده، در رأس توجه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی قرارگرفته است. علیرغم اهمیت این مفهوم در سپهر کارآفرینی کشور، کمتر پژوهشی در کشورمان به این موضوع پرداخته است.روش پژوهش: نخست از طریق مصاحبه با افراد صاحبنظر و بهکارگیری روش تحلیل مضمون، اجزا و ابعاد زیستبوم کارآفرینی دانشجویی شناساییشده، سپس با استفاده از راهبرد آزمایشگاه زنده به رشد و پرورش ایدههای خلاقانه در این حوزه پرداخته میشود.یافتهها: ابتدا اجزا و ابعاد اصلی یک زیستبوم کارآفرینی دانشجویی استخراج شد و سپس بهعنوان یک مطالعه موردی، رویداد نوآ در دانشگاه شهید بهشتی بهعنوان رویداد استارتاپی و در قالب آزمایشگاه زنده که شامل چهار فاز چشمانداز، طراحی اولیه، ارزیابی، انتشار و تصویب میباشد، موردبررسی قرار گرفت.نتیجهگیری: در این رویداد ایدههای دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه جنبه عملیاتی- کاربردی پیدا کرد، ایدهها از حالت ذهنی بهصورت عملیاتی درآمدند. در این رویداد تلاش شد تا بستری برای رقابت در یک فضای سالم بین شرکتکنندگان ایجاد شود و همچنین فرصت عملیاتی سازی طرح و ورود به بازار این حوزه را برای آنها فراهم شود. همچنین شبکهسازی و ایجاد ارتباط میان شرکتکنندگان و فعالین حوزههای فرهنگی و اجتماعی، رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری دانشسئنجویان در این حوزهها، تبدیل ایدههای فرهنگی - اجتماعی به یک محصول، حمایت مالی و معنوی ایدهها، دستیابی به راهحلهای مؤثر برای مشکلات فرهنگی و اجتماعی در حوزه کارآفرینی دانشجویی از اهداف اساسی برگزاری این رویداد محسوب میشود. همچنین تلاش شد تا وضعیت کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه بهشتی از طریق تقویت زیستبوم کارآفرینی دانشجویی بهبود یابد.
Objective: Today, the establishment and development of student entrepreneurship ecosystem as one of the most important underlying factors in turning students into future entrepreneurs, has been at the forefront of universities and higher education institutions. Despite the importance of this concept in the field of entrepreneurship in the country, less research in our country has addressed this issue.Method: First, through interviews with experts and using the method of content analysis, components and dimensions of the student entrepreneurship ecosystem are identified, then using the living lab strategy to develop creative ideas in this area.Finding: First, the main components and dimensions of a student entrepreneurship ecosystem were extracted and then, as a case study, the Nova event at Shahid Beheshti University as a startup event in the form of a living lab that includes four phases of vision, initial design, evaluation, publication and approval was examined.Conclusion: In this event, the ideas of students and faculty members of the university became operational-applied, the ideas became operational from the mental state. In this event, an attempt was made to create a platform for competition in a healthy environment among the participants, as well as to provide them with the opportunity to implement the plan and enter the market in this field. Also, networking and communication between participants and activists in the cultural and social fields, growth and development of students' creativity and innovation in these fields, turning socio-cultural ideas into a product, financial and spiritual support of ideas, achieving effective solutions to cultural and social problems in the field of student entrepreneurship is one of the main goals of holding this event. Efforts were also made to improve the situation of student entrepreneurship at Beheshti University by strengthening the student entrepreneurship ecosystem.
ملخص الجهاز:
بدين منظور در پژوهش حاضر، نخست ازطريق مصاحبه با افراد صاحب نظر و ١١٣ به کارگيري روش تحليل مضمون ، اجزا و ابعاد زيست بوم کارآفريني دانشجويي شناساييشده ، سپس با استفاده از روش آزمايشگاه زنده و به عنوان يک مطالعه موردي، رويداد نوآ در دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان رويداد استارتاپي طي چهار فاز (چشم انداز، طراحي اوليه ، ارزيابي، انتشار و تصويب ) موردبررسي قرار گرفت .
Shane and Venkataraman پارک علم و فناوري دانشگاه شهيد بهشتي براي اولين بار طرحي را با عنوان طرح نوآ آغاز نمود تا بستري را فراهم سازد که اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه فرصت خلق ايده و آموزش کسب وکار و آشنايي با فضاي استارتاپي و تجاري را پيدا کنند.
داوري اوليه ايده هاي دريافتي توسط مراکز نوآوري دانشکده / پژوهشکده هاي دانشگاه شهيد بهشتي ٣- تقويت مهارت هاي برقراري ارتباط و دعوت از شرکت کنندگان در اجراي رويداد ٢- طراحي اوليه ٤-بازبيني و اصلاح ايده ها برگزاري پيش رويداد، برگزاري کارگاه هاي آموزشي و جلسات منتورينگ ٣-ارزيابي ٥-تحليل ايده ها و تهيه گزارش پايان پيش رويداد، و نقد اوليه ايده ها (برگزاري پايش اوليه طرح ها) ٤- انتشار و ٦-ارزيابي نهايي رويداد اصلي، ايده پردازي و انتخاب ايده هاي برتر و مرحله ٢ حمايت مالي و اعطاي تسهيلات تصويب گام اول (شکل گيري ايده اوليه ) نخستين رويداد نوآ با هدف مشاوره و آموزش هاي نوآوري و کارآفريني به اعضاي هيئت علمي، دانش آموختگان و دانشجويان جهت جذب و پذيرش در مراکز نوآوري دانشکده ها/ پژوهشکده ها دانشگاه شهيد بهشتي، در بهمن ماه سال ١٣٩٩، به همت پارک علم و فناوري دانشگاه شهيد بهشتي و با تشکيل شوراي سياست گذاري آن آغاز به کار کرد.
Building entrepreneurial ecosysems condu- cive to sudent entrepreneurship: new challenges for universities.
International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 18(4), 400-427.