خلاصة:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر شایستگی اجتماعی و حرمت خود دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری است. بهمنظور انجام پژوهش، 40 دانش آموز با ناتوانیهای یادگیری به شیوه نمونهگیری هدفمند، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای20 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش مهارتهای اجتماعی بر روی گروه آزمایش به مدت 10 جلسه انجام گرفت. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود حرمت خود و شایستگی اجتماعی دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری در مرحلۀ پسآزمون ازلحاظ آماری معنادار است. همچنین در مرحلۀ پیگیری در هیچیک از متغیرها تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل وجود نداشت. با توجه به این که دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری علاوه بر عملکرد تحصیلی پایین دارای مشکلاتی در مهارتهای اجتماعی، حرمت خود، افسردگی و نیز میباشند بنابراین میبایست در کنار انجام مداخلات بهمنظور کاهش مشکلات تحصیلی آنها مداخلاتی نیز برای بهبود روابط بین فردی، حرمت خود شایستگی اجتماعی پایین و مشکلات مرتبط به کار گرفته شود. اما با توجه به این که مدتزمانی طول میکشد تا افزایش در حرمت خود و شایستگی اجتماعی کودک، خود را در رفتار او نشان دهد، بنابراین با ادامه دادن این آموزشها توسط والدین کودکان، میتوان انتظار داشت تا بهبود حرمت خود و شایستگی اجتماعی در رفتارها و عملکرد آنها در طول زمان ادامه یابد.
The aim of the current study was to investigate
the efficacy of social skills training on social competence and self- esteem of students with learning disabilities. Therefore, 40 students with learning disabilities were selected through purposive sampling method and randomly divided into experimental and control groups (each group consisted of 20 students). Social skills training were employed on experimental group for 10 sessions. Analyzing data was performed by Mancova. Finding’s indicated that social skills training is statistically significant on improvement of self-esteem and social competence of students with learning disabilities in post-test level. Also at follow up level on variables, there was no significant difference between experimental and control groups. Considering the fact that students with learning disabilities in addition to academic problems, they have problems in social skills, low self esteem, depression, and other disorders, then in addition to removing these academic problems interventions to fix their behavioral problems is needed. However, period time it takes to increase child’s self-esteem and social competence, by continning teaching method by parents the stability of behavior are guaranteed the training of children by parents can be expected to improve self-esteem and social competence in behavior and
ملخص الجهاز:
اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر شايستگي اجتماعي و حرمت خود دانش آموزان با ناتواني هاي يادگيري o Effectiveness of Social Skills Training on Social Competence and Self- Esteem of Students with Learning Disabilities o دکتر زهره لطيفي * سارا آقابابايي ** چکيد هدف پژوهش حاضر اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر شايستگي اجتماعي و حرمت خود دانش آموزان با ناتواني هاي يادگيري است .
نتايج نشان داد آموزش مهارت هاي اجتماعي بر بهبود حرمت خود و شايستگي اجتماعي دانش آموزان با ناتواني هاي يادگيري در مرحلۀ پس آزمون ازلحاظ آماري معنادار است .
باي و کورينک (٢٠٠٦) در فرا تحليلي بر روي ناتواني هاي يادگيري به اين نتيجه دست يافتند که کودکان داراي اين ناتواني ها از حرمت خود پايين ، درماندگي آموخته شده ، انتظارات پايين تر براي موفقيت و پشتکار کم تري در انجام تکاليف برخوردارند (مرسلي گنج ، تجريشي و شيرازي ، ١٣٩٢).
در اين پژوهش جهت تجزيه وتحليل داده ها از ميانگين ، انحراف معيار و براي تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر شايستگي اجتماعي و حرمت خود دانش آموزان از روش تحليل کوواريانس چند متغيره (مانکوا) استفاده شد.
بنابراين نتايج اين جدول نشان مي دهد آموزش مهارت هاي اجتماعي بر حرمت خود و شايستگي اجتماعي دانش آموزان با ناتواني هاي يادگيري مؤثر است .
خلاصه نتايج آزمون تحليل کواريانس چند متغيره تفاوت دو گروه کنترل وآزمايش در حرمت خود و شايستگي اجتماعي (مرحله پيگيري ) (به تصویر صفحه رجوع شود) l بحث و نتيجه گيري o پژوهش حاضر باهدف اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر حرمت خود و شايستگي اجتماعي دانش آموزان با ناتواني هاي يادگيري رياضي ، خواندن و بيان نوشتاري انجام گرديد.