خلاصة:
هدف اصلی این مقاله، بررسی آراء شیخ شهید در باب هنر و زیبایی با تکیه بر فلسفه ی نوری ایشان و تاثیر آن بر هنر اجرای ایرانی می باشد. در واقع به موازات اینکه تفکرات شیخ شهید ارائه می گردد، معادل تاثیرات تفکر این فیلسوف مسلمان بر اندیشه ی هنرمندان ایرانی آورده می شود تا خواننده بتواند مقایسه ای تطبیقی در باب موضوع مطرح شده برقرار کرده و با موضوع مقاله درگیر شود. در این پژوهش ابتدا بحثی کلی پیرامون نسبت هنر و حکمت ارائه شده و سپس دیدگاه شناخت شناسی «سهروردی» با این نیت که بتواند چشم انداز تفکرات این حکیم فرزانه را در حجم اندکی بیان کند ارائه شده، تا خواننده هم به شناخت کلی در مورد ایشان دست یابد. سپس وارد مقوله ی نور شده و معنا و جایگاه آن در قرآن، احادیث و دیگر مذاهب مورد بررسی قرار گرفته است تا مقدمه ای باشد برای ورود به مقوله ی حکمت نوری «سهروردی»، علی الخصوص نور «خره» که در حکمت اشراقی وی از جایگاهی والا برخوردار بوده است. سپس تاثیرات تفکرات ایشان در آثار هنرمندان ایرانی با نگاهی کلی مورد پژوهش قرار گرفته است.
The main purpose of this article is to examine Sheikh Shahid's opinions on art and beauty based on his
philosophy of light and its effect on Iranian performance art. In fact, in parallel with the thoughts of
Sheikh Shahid, the equivalent of the effects of this Muslim philosopher's thinking on the thought of
Iranian artists is brought so that the reader can make a comparative comparison about the topic raised and
get involved with the topic of the article. In this research, first, a general discussion about the relationship
between art and wisdom is presented, and then the epistemological perspective of "Sohrvardi" is
presented with the intention of being able to express the perspective of the thoughts of this wise sage in a
small volume, so that the reader can have a general knowledge about him. to achieve Then it entered the
category of light and its meaning and place in the Qur'an, hadiths and other religions have been examined
to be a prelude to entering the category of "Sahvardi's" light wisdom, especially the light of "Khora"
which in his enlightened wisdom It has enjoyed a high position. Then, the effects of his thoughts on the
works of Iranian artists have been researched with a general view.
ملخص الجهاز:
هنر و زيبايي از نگاه شيخ شهاب الدين سهروردي و تاثير حکمت نور بر هنر اجراي ايراني حميدرضا افشار گروه آموزشي نمايش ، دانشکده سينما تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ايران تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٨/٣٠ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠١/٠٩/٢٥ چکيده هدف اصلي اين مقاله ، بررسي آراء شيخ شهيد در باب هنر و زيبايي با تکيه بر فلسفه ي نوري ايشان و تأثير آن بر هنر اجراي ايراني مي باشد.
در واقع به موازات اينکه تفکرات شيخ شهيد ارائه مي گردد، معادل تأثيرات تفکر اين فيلسوف مسلمان بر انديشه ي هنرمندان ايراني آورده مي شود تا خواننده بتواند مقايسه اي تطبيقي در باب موضوع مطرح شده برقرار کرده و با موضوع مقاله درگير شود.
در اين پژوهش ابتدا بحثي کلي پيرامون نسبت هنر و حکمت ارائه شده و سپس ديدگاه شناخت شناسي «سهروردي » با اين نيت که بتواند چشم انداز تفکرات اين حکيم فرزانه را در حجم اندکي بيان کند ارائه شده، تا خواننده هم به شناخت کلي در مورد ايشان دست يابد.
سپس وارد مقوله ي نور شده و معنا و جايگاه آن در قرآن، احاديث و ديگر مذاهب مورد بررسي قرار گرفته است تا مقدمه اي باشد براي ورود به مقوله ي حکمت نوري «سهروردي »، علي الخصوص نور «خره» که در حکمت اشراقي وي از جايگاهي والا برخوردار بوده است .
البته در برخي ديگر از هنرهاي ايراني اين هاله نوراني حتي در اطراف پرندگان نيز ديده مي شود که به دليل حضور دو فره در فرهنگ زرتشتي است : «فره»اي که همه موجودات از آن بهره مندند و «فره»اي که خاص شاهان معنوي است .