خلاصة:
بهرغم اهمیت نقش کلیدیِ مؤسسات پژوهشی در شکلگیری حلقههای پیشران موتورهای محرکِ نوآوری، شواهد موجود نشان میدهد که کارکرد این مؤسسات در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران آنطور که انتظار میرفته در نظام ملی نوآوری محقق نشده است. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر، شناساییِ چالشها و موانع پیشروی مؤسسات پژوهشیِ دولتی از منظر تجربه زیسته صاحبنظران مرتبط است. به این منظور با توجه به محدود بودنِ مطالعات موجود، از روششناسیِ پدیدار شناسی، بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که 6 چالشاصلی شامل «ابهام در مأموریتهای مؤسسات پژوهشی و عدم تبیین دقیق آنها»، «ساختار سازمانی و تشکیلات غیر متناسب»، «نظام تأمین مالیِ ناکارآمد و ایستا»، «عدم وجود رویههای متناسب برای مدیریت نیروی انسانی»، «فقدان رویهای نظاممند برای ارزیابی عملکرد مؤسسات» و «وجود موانع برای همکاری در سطوح ملی و بینالمللی» گریبانگیرِ مؤسسات پژوهشیِ دولتی است که باید مد نظر سیاستگذاران و تصمیمگیران در سطوح مختلف قانونی، راهبردی و اجرایی قرار گیرد.
Despite the importance of the key role of research institutions in the formation of driving circles of innovation motors, the available evidence shows that the function of these institutions in developing countries, including Iran, has not been realized as expected in the national innovation system. Therefore, the main goal of the current research is to identify the challenges and obstacles facing government research institutions from the perspective of the relevant experts' lived experience. For this purpose, due to the rarity of literature review,, phenomenological methodology was used. The findings of the research indicate that 6 main challenges include "ambiguity in the missions of research institutions and their lack of detailed explanation", "organizational structure and disproportionate organizations", "inefficient and static financing system", "lack of Appropriate procedures for human resource management", "lack of systematic procedures for evaluating the performance of institutions" and "the existence of obstacles to cooperation at the national and international levels" are problems of government research institutions that should be considered by the policymakers and decision-makers at different legal, strategic and executive levels.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٣: فرايند انجام پژوهش بر اساس استراتژي پديدارشناسيِ تفسيري لذا از آنجا که در پژوهش حاضر هدف ، تفسير معناي تجارب زيسته افراد در خصوص چالش هاي مؤسسات پژوهشي در راستاي تحقق کارکردهاي مورد انتظار از آنها در نظام ملي نوآوري است ، روش - شناسيِ پديدارشناسيِ تفسيري انتخاب شده است ( Wojnar ;٢٠٠١ ,Mayan ;١٩٩٧ ,Van Manen ٢٠٠٧ ,and Swanson).
جدول ٢: تشکيل واحدهاي معنايي نوع مضمون کدهاي اصلي نگاه يکسان به مأموريت هاي مؤسسات پژوهشي و دانشگاه ها و نياز محور نبودن عمده آنها ابهام در فقدان چارچوبي مبنايي براي دسته بندي مؤسسات پژوهشي و ابلاغ مأموريت به آنها بر اين مأموريت هاي اساس پديده مؤسسات موازيکاري، نداشتن برنامه مشخص و انجام فعاليت هاي خارج از مأموريت هاي تعريف شده محوري پژوهشي و عدم نداشتن استقلال و اختيارات کافي در حوزه مأموريتي تبيين دقيق آنها توزيع نامتوازن مؤسسات پژوهشي به لحاظ جغرافيايي و کم توجهي به تعريف مأموريت هاي منطقه اي يا استاني براي مؤسسات مذکور يکسان در نظر گرفته شدنِ ساختارِ مؤسسات پژوهشي با دانشگاه ها و تعريف گروه هاي غيرکاربردي و آموزش محور در مؤسسات پژوهشي و نامتناسب با مأموريت گرايي ساختار سازماني عدم پشتيباني ساختار و تشکيلات مؤسسات پژوهشي از برنامه محوري پديده و تشکيلات غير عدم تناسب ساختار و تشکيلات مؤسسات پژوهشي با کارکردهاي مورد انتظار از مؤسسات فرعي متناسب پژوهشي فقدان چابکي و وجود ساختارهاي غير مسطح با بوروکراسيِ زياد عدم تحقق کارکرد هيات امناي مؤسسات پژوهشي به دليل نبود تنوع در ترکيب مربوطه نظام تأمين ماليِ عدم تناسب نظام تأمين مالي با ساير نظامات جاري در مؤسسات پژوهشي از جمله نظام پديده ارزيابي عملکرد مؤسسه فرعي ناکارآمد و ايستا وجود نظام تأمين ماليِ ايستا، غير پويا و ناهمسو با شاخص هاي عملکرديِ مؤسسه 1Horizonalization نوع مضمون کدهاي اصلي فقدان رويه اي براي حمايت از تحقيق و توسعه در TRLهاي پائين در مؤسسات پژوهشي فقدان رويه اي اثربخش براي تخصيص بودجه متناسب با مأموريت ها و گونه هاي مختلفِ مؤسسات پژوهشي موازيکاري و اثربخش نبودن بودجه پژوهش در مؤسسات پژوهشي به دليل ساختار نامتمرکز تأمين مالي پژوهش عدم تخصيص کامل بودجه به مؤسسات پژوهشي ابهام در تداوم جذب دانشجوي تحصيلات تکميلي در مؤسسات پژوهشي و فقدان رويه مناسب در اين خصوص عدم وجود رويه - ابهام و عدم شفافيت در ارزيابي موظفيِ اعضاي هيئت علميِ پژوهشي پديده هاي متناسب عدم تناسبِ الزامات و شاخص هاي جذب ، ارتقاء و جبران خدمتِ نيروي انساني با مأموريت هاي فرعي براي مديريت مؤسسات پژوهشي نيروي انساني ابهام در نقش ها و وظايف انواع نيروي انساني (شامل پژوهشگر همکار، تمام وقت ، هيئت علمي و ...