خلاصة:
برای موفقیت جوامع در کنترل بیماری های واگیردار به خصوص در زمینه دریافت واکسیناسیون، اعتماد عمومی امری ضروری است و در این راستا در این مقاله به تاثیر رسانه های اجتماعی بر گسترش باور پذیری و اعتمادسازی در واکسیناسیون عمومی بیماری های همه گیر (مطالعه موردی واکسیناسیون کووید-١٩) پرداخته شده است. مطالعه حاضر به صورت پیمایشی و مقطعی (آذر و دیماه ١٤٠٠) در موج پنجم کروناویروس (سویه دلتا) انجام شد. دادهها با استفاده از توزیع پرسشنامه آنلاین محقق ساخته در بین بزرگسالان بالاتر از ١٨ سال استان خوزستان به روش نمونه گیری تصادفی و با محاسبه فرمول کوکران به تعداد ٣٨٤ نفرجمع آوری شد. پرسشنامه شامل ١٥ سوال و در دو بخش دموگرافیک و سوالات اصلی در قالب دو بعد تاثیر رسانه های اجتماعی در زمینه باور پذیری و تاثیر رسانه های اجتماعی در زمینه اعتماد سازی بود. همچنین از نسخه ٢٢ اس. پی. اس. اس جهت تجزیه و تحلیلها استفاده شد. در سطح آمار استنباطی جهت تعمیم صفات نمونه به جامعه؛ از تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل آنوا استفاده شد. نتایج نشان داد میزان باورپذیری و اعتمادسازی پاسخ گویان به صورت معنی دار بیش از حد متوسط ارزیابی گردید و بین متغیرهای باورپذیری و اعتمادسازی همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد در واقع با افزایش باورپذیری میزان اعتمادسازی نیز افزایش می یابد و بالعکس این امر نیز صادق است.
ملخص الجهاز:
در اواخر دسامبر سال ٢٠١٩، کروناويروس جديدي با نام کروناويروس نوين باعث آغاز شيوع پنوموني از ووهان (بازار غذاهاي دريايي هانان ) به سراسر کشور چين شد که در حال حاضر تهديدات بهداشتي بزرگي را براي سلامتي عمومي جهان ايجاد کرده است (فرنوش ،عليشيري و حسيني ،١٤٠٠) در ژانويه سال ٢٠٢٠، سازمان بهداشت جهاني اظهار داشت که خطر بالاي انتشار کوويد ١٩ به ساير کشورهاي جهان وجود دارد (ليو، ژانگ ، وي ، شان و سان ،٢٠٢٠)؛ زيرا انتقال اين ويروس از انسان به انسان است و متوسط دوره نهفتگي پنج روز و دو ساعت تخمين زده مي شود که به مسافران هوايي اجازه مي دهد تا اين بيماري را در سطح جهان گسترش دهند.
عليرغم وجود «وحدت يکپارچه ي جهاني » که در اوايل همه گيري مشاهده شد، بسياري از کشورها شاهد افزايش بي اعتمادي به دولت براي مديريت بحران و اجراي سياست هاي منسجم هستند اين امر منجر به کاهش انطباق با قوانين مرتبط با سلامت عمومي شده است که سبب شده است مردم باور و اعتماد خود را نسبت به سياست و دولت از دست بدهند (فيگيوردو و همکاران ، ٢٠٢٠) ، و اين موضوع به پذيرش واکسن نيز کشيده مي شود.
با توجه به مطالب بيان شده ، موفقيت واکسيناسيون به نظر مي رسد با ميزان اعتماد و باور پذيري مردم به اثربخشي و ايمني واکسن ها رابطه معني دار داشته باشد به همين دليل اين پژوهش در نظر دارد تا به بررسي تاثير رسانه هاي اجتماعي بر گسترش باور پذيري و اعتمادسازي در واکسيناسيون عمومي بيماري هاي همه گير (مطالعه موردي واکسيناسيون کوويد-١٩) بپردازد.