خلاصة:
کتابهای درسی یکی از ابزارهای اصلی گسترش فرهنگ به شمار میآید. پژوهش پیش رو با هدف بررسی و
تحلیل مولفه های فرهنگ ایرانی- اسلامی در کتابهای فارسی خوانداری پایه های اول تا ششم ابتدایی در سال کتابهای « ۸۹۹۱ انجام شده است. نگارندگان در این مطالعه به دنبال پاسخ این پرسش بوده اند که - تحصیلی ۹۹ روش پژوهش جستار »؟ مذکور تا چه اندازه در انتقال و تقویت مولفه های فرهنگ ایرانی- اسلامی موفق عمل کرده اند حاضر، از نوع کیفی و تحلیل محتواست که به شیوة اسنادی انجام شده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که میزان تاکید بر مولفه های گوناگون فرهنگ ایرانی- اسلامی در محتوای کتابهای فارسی خوانداری دورة ابتدایی به ۵ درصد تاکید / ۵۴ درصد و بر مولفه ی هنر ایرانی ۱۸ / یک اندازه نیست؛ بر مولفه ی دین اسلام در این کتب ۹۸ شدهاست. بنابراین نتایج پژوهش حاکی از آن است که کتابهای بررسیشده از محتوای غنی و کاملی برای تقویت و انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی برخوردار نیستند.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهميت اين موضوع و کمبود مطالعات انجام شده در اين زمينه ، و از آن جايي که آموزش وپرورش رسالت سنگيني در جهت تربيت شهروندان مطلوب دارد، برنامه ريزي براي چنين هدف بلندي، کاري بس دشوار و طاقت فرساست و با کارشناسي و دقت لازم بايد محتواي کتاب هاي درسي را از ابتدايي تا سطوح عالي آموزش ، طراحيکرد تا دانش آموزان با احساس و اعتقادي عميق نسبت به فرهنگ ايران بارآيند و هويت ملي و فردي در آن ها تقويت شود .
جدول شمارٔە ٥- جمع بندي گويه هاي مؤلفۀ نمادهاي فرهنگي در کتاب هاي درسي دورٔە ابتدايي پايه گويه پرچم سرود ملي مشاهير مکان هاي طبيعي آثار ادبي (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که داده هاي جدول شمارٔە ٥ نشان ميدهد، در پايۀ اول ابتدايي، بيشترين فراواني گويه ، مربوط به پرجم ايران و مشاهير با ٣ صفحه و کمترين ، مربوط به سرود ملي با صفر صفحه است .
جدول شمارٔە ٦- جمع بندي گويه هاي مؤلفۀ فرهنگ عامه در کتاب هاي درسي دورٔە ابتدايي پايه گويه آداب و ترانه ها و اسطوره ها حکايت ها مثل ها (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که جدول شمارٔە ٦ نشان ميدهد، در پايۀ اول ابتدايي، بيشترين فراواني گويه ، مربوط به آداب و رسوم با ٣ صفحه و کمترين ، مربوط به اسطوره ها، مثل ها و ترانه ها و اشعار عاميانه با صفر صفحه است .