خلاصة:
در این تحقیق به مبحث چگونگی کیفیت معاد در اصناف انسانها بر اساس نوع علم و عمل آنها در دنیا نزد فلسفه اشراق و ملاصدرا پرداخته شده است. اهمیت این موضوع به سبب تأثیرگذاری سهروردی بر ملاصدرا در تحلیل این موضوع بواسطه عالم مثالی است. مسئله اصلی تحقیق تبیین و پاسخگویی به برخی اشکالاتی است که بر نظریه سهروردی در این باره وارد بوده و اینکه چگونه ملاصدرا به رفع این اشکالات پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهند که ملاصدرا با ابتنا بر نظر سهروردی درباره عِقاب اصناف متوسط از انسانها در عالم مثال که مدارج کمالی را طی نکردهاند، سنخ این عقاب را بواسطه صور حاصله در نفس این افراد تشخیص می دهد نه تعلق آنها به اجرام فلکی. ملاصدرا با اصلاح این نظریه، راه را برای نظریه اصلاحی خود که همگام با نظر قرآن است، به اثبات خلود نفوس اشقیاء در عذاب نائل می شود. امری که بواسطه نظریه سهروردی درباره تعلق نفوس اشقیاء به اجرام سماوی مبهم مانده بود. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است.
This article explains and analyzes quality of eschatology in human Categories based on the type of knowledge and their practice in the world according to the philosophy of illumination and Mulla Sadra. The importance of this issue is due to Suhrawardi's influence on Mulla Sadra in analyzing this issue through the world of ideas. The main issue of the research is some of the problems that have arisen on Suhrawardi's theory in this regard and how Mulla Sadra has followed Suhrawardi to solve these problems. This issue has been explained by analyzing how the eschatology in different Categories of human beings in the opinions of these two philosophers and then the role of the ideal world in their eschatology، and then this issue has been explained in the discussion of how the eschatology in the ideal world with them.and then this issue has been explained in the discussion of how the eschatology in the ideal world with them.