خلاصة:
نشانهشناسی یکی از علومی است که از دل علم معناشناسی ظهور کردهاست. هدف عمده این علم، بررسی مفاهیم رمزآلود آثار ادبی میباشد. بارت از جمله کسانی است که در این حوزه با ارایه تعریفی کامل از نشانهها در قالب اسطوره امروزی به فعالیت پرداختهاست. با توجه به این رویکرد، میتوان به تبیین این نوع نگرش از جایگاه نشانهها و حالات اسطورهای آنها در شعر مقاومت پرداخت و این موضوع را میتوان در قالب نظریه «فرم و مفهوم» بارت نهادینهسازی کرد و به نظر میرسد که سمیح القاسم و نرودا کوشیدهاند به نوعی درونمایههای پایداری را در شعرشان با نشانههای گوناگون بیارایند و یک قالب ماندگار از خود بر جای بگذارند. هدف اصلی در ارایه نظریه بارت، همین مسئله است که بتوانیم با بهرهگیری از این روش و برآیند تطبیقی، به مقایسه این مفاهیم و عمق محتوای آنان در درونمایههای شعری آنان دست یابیم و ضروری مینماید در قالب زبانشناسی فرم و مفهوم بارت، به تحلیل و بررسی نشانهها و اسطورههای بهکار رفته در شعر دو شاعر پرداخته شود تا نتایج قابل توجهی حاصل شود.
Semiotics is one of the sciences that emerged from semantic science. The main purpose of this science is to study the mysterious concepts of literary works. Barthes is among those who have been active in this field by presenting a complete definition of signs in the context of today's mythology. With this approach, it is possible to explain this kind of attitude of the signs position and their mythic states in resistance poetry and this can also be institutionalized in the form of "Form and Concept" Barthes theory. It seems that Samih al-Qasim and Neruda have tried to give some kind of sustainable themes in their poems with a variety of signs and leave a lasting form. The main purpose of presenting Barth's theory is that we can use this method and the comparative result to find a comparison of these concepts and the depth of their content in their poetic themes and it is necessary to analyze the signs and myths used in the poetry of the poets in the form of the linguistic form and concept of Barth to achieve remarkable results.
ملخص الجهاز:
با توجه به ايـن رويکـرد، ميتوان به تبيين اين نوع نگرش از جايگاه نشانه ها و حـالات اسـطوره اي آن هـا در شـعر مقاومـت پرداخت و اين موضوع را ميتوان در قالب نظريۀ «فرم و مفهوم » بارت نهادينه سازي کرد و بـه نظـر ميرسد که سميح القاسم و نرودا کوشيده اند به نـوعي درون مايـه هـاي پايـداري را در شعرشـان بـا نشانه هاي گوناگون بيارايند و يک قالب ماندگار از خود بر جاي بگذارند.
هدف اصلي در ارائۀ نظريـۀ بارت ، همين مسئله است که بتوانيم با بهره گيري از اين روش و برآينـد تطبيقـي، بـه مقايسـۀ ايـن مفاهيم و عمق محتواي آنان در درون مايه هاي شعري آنان دست يابيم و ضروري مينمايد در قالـب زبان شناسي فرم و مفهوم بارت ، به تحليل و بررسي نشانه ها و اسطوره هاي به کـار رفتـه در شـعر دو شاعر پرداخته شود تا نتايج قابل توجهي حاصل شود.
از اين رو، با توجه به عنوان پژوهش ، سـعي بـر ايـن است که تمرکز اصلي بر پردازش نشانه شناسي از نگاه بارت به منظور بررسـي نمادهـاي به کار رفته به شکل اسطوره هايي امروزي با ساختار فرم و مفهوم اقدام کنيم .
بررسي نشانه ها در درون مايه هاي شعر پابلو نرودا با رويکرد فرم و مفهوم بارت نشانه ها در اشعار نرودا حاکي از نگاه عميق اين شاعر بـه مضـامين اسـت کـه از دل خلق اسطوره هاي متعدد زاده ميشوند.