خلاصة:
زمینه و هدف: عالم حقوق ابزاری برای تنظیم روابط میان اشخاص و تابعان است. بدون تردید در حال حاضر اشخاص انسانی به عنوان اصلیترین تابع حقوق و در عین حال به عنوان غایت حقوق محسوب میشوند؛ در نتیجه، حقوق بشر در نظم حقوقی حاکم، جایگاه بسیار مهمی دارد.
مواد و روشها: روش تحقیق در نگارش این مقاله به صورت توصیفی است.
ملاحظات اخلاقی: در این تحقیق، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: نفس مفهوم حقوق بشری با قرائتی متفاوت از قرائت فعلی آن، از بدو تولد اندیشههای فلسفی، وجود داشته است؛ اما با گذشت زمان و ورود مفاهیمی مانند دولت، حاکمیت، قانون، حکومت قانون و... نحوه ورود حقوق بشری به فضای اجرایی عالم حقوق دچار تحولات اساسی شده است.
نتیجهگیری: در اعلامیه میتوان به وضوح، گرایش به سمت مکاتب اصلی فلسفی، حقوقی و سیاسی را مشاهده کرد.
Background and Aim: Science of law is an instrument to regulate the relationships between persons and subjects. Doubtlessly, today human persons as the main subjects of law also are considered as the ultimate intent of law; as the result, human rights have a very important status in the governing legal order.
Materials and Methods: This is a descriptive Study.
Ethical Considerations: All ethical considerations as well as authenticity of the texts have been observed.
Findings: The very concept of human rights by a reading different from the current one, have been existed since the early stage of birth of philosophical thoughts; but, through the time and by the introduction of concepts such as “government”, “sovereignty”, “law”, and “rule of law” the way of human right entering the space of implementation undergone basic evolutions.
Conclusion: In the text of the Universal Declaration of Human Rights, one may see how schools of philosophy, law, and politics have been crystalized in it.
ملخص الجهاز:
تأکید بر شخصیت انسان و شناسایی تحت عنوان مزبور، نمایانگر گرایش به سمت مکتب حقوق طبیعی در این ماده است.
تاکید بر نفس حق دادخواهی، نشان از گرایش به سمت مکتب حقوق طبیعی دارد، اما باید توجه داشت که اجرای این حق از طریق محاکم ملی صالح تضمین شده است.
در این ماده، حقوق فرد در مناسباتش با گروههای اجتماعی و بیرونی مد نظر قرار گرفته شده است که این مسأله نشان از گرایش به سمت مکتب اصالت اجتماع دارد.
در این ماده نیز حق تردد و حق انتخاب اقامتگاه مورد بحث قرار گرفته است که با توجه به اینکه حقوق مزبور، حق فرد در مناسبات با گروههای اجتماعی میباشد، میتوان گرایش به سمت مکتب اصالت اجتماع را در آن مشاهده کرد.
در این خصوص شناسایی حق در خواست پناهندگی و برخورداری از پناهندگی در ارتباط با شکنجه به صورت مطلق بیان شده که حاکی از گرایش به سمت مکتب حقوق طبیعی است اما در مورد تعقیب، عدم پذیرش آن در زمینه جرائم عمومی و غیر سیاسی، نشان از گرایش به سمت مکتب اصالت اجتماع دارد.
The Right to Inclusive Education in International Human Rights Law. Cambridge: Cambridge University Press.
The Right to Inclusive Education in International Human Rights Law. Cambridge: Cambridge University Press.
Human Rights: Law, Politics, And Philosophy.
Human Rights: Law, Politics, And Philosophy.
Universal Declaration of Human Rights and Indian Law. New Delhi: PHI Learning.
Universal Declaration of Human Rights and Indian Law. New Delhi: PHI Learning.
International Human Rights Law: An Introduction.
International Human Rights Law: An Introduction.