خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش تبیین مدل اثرگذاری صلاحیت فنی مدیران مدارس بر یادگیری سازمانی و رفتار نوآورانه کارکنان بود. مطالعه حاضر از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها جز تحقیقات توصیفی میباشد. این پژوهش در مدارس ابتدایی و متوسطه غیرانتفاعی شهر بیرجند در قلمرو زمانی تابستان و پاییز سال 1400 انجام گرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد وانمینح و همکاران (2017) برای متغیرهای صلاحیت فنی مدیران و رفتار نوآورانه کارکنان و پرسشنامه استاندارد جیمنز- جیمنز و سانزوال (2011) برای متغیر یادگیری سازمانی با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار از طریق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و با توجه به ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه صلاحیت فنی مدیران به مقدار 0/725، برای رفتار نوآورانه کارکنان 0/73، یادگیری سازمانی 757/0 و برای کل پرسشنامه به مقدار 0/821، پایایی ابزار نیز تایید شد. دادههای گردآوری شده با نرمافزار SPSS و AMOS و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون یو من ویتنی تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد صلاحیت فنی مدیران بر رفتار نوآورانه کارکنان و یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد؛ یادگیری سازمانی تاثیر معناداری بر رفتار نوآورانه دارد و همچنین در رابطه بین صلاحیت فنی مدیران و رفتارنوآورانه کارکنان نقش میانجی دارد. با بررسی و مقایسه مشخص شد رفتار نوآورانه کارکنان و یادگیری سازمانی تفاوت معناداری در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و مدارس متوسطه غیرانتفاعی دارد، به طوریکه یادگیری سازمان در مدارس متوسطه غیرانتفاعی در سطح بالاتری نسبت به مدارس ابتدایی، و رفتار نوآورنه کارکنان در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی در سطح بالاتری نسبت به مدارس متوسطه قرار داشت. بنابراین بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان بیان کرد که برای تقویت رفتارهای نوآورانه کارکنان مدارس که در عصر کنونی بسیار هم ضروری است، بایسته است تا سیاستگذاران آموزش و پرورش در راستای توسعه صلاحیت فنی مدیران و به تبع آن بهبود یادگیری سازمانی گام بردارند.
The main goal of this research was to explain the effect model of technical competence of school managers on organizational learning and innovative behavior of employees. The present study is applied research in terms of purpose and descriptive research in the data collection method. This research was conducted in non-profit primary and secondary schools of Birjand city in the summer and autumn of 2021. To collect data, the standard questionnaires of Van Minh et al. (2017) for the variables of technical competence of managers and innovative behavior of employees and the standard questionnaire of Jimenez- Jimenez & Sanz Valle (2011) were used for the variable of organizational learning with a five-point Likert scale. The validity of the tool was confirmed through experts' opinions and confirmatory factor analysis, and according to the Cronbach's alpha coefficient calculated for managers' technical competence questionnaire, it was 0.725, for employees' innovative behavior 0.73, organizational learning 0.757 and for the whole questionnaire as 0.821, The reliability of the questionnaire was confirmed. The collected data were analyzed with SPSS and AMOS software and using structural equation modeling method and U-Mann Whitney test. The results of the research showed that the technical competence of managers has a significant effect on the innovative behavior of employees and organizational learning; Organizational learning has a significant effect on innovative behavior and also plays a mediating role in the relationship between technical competence of managers and innovative behavior of employees. By examining and comparing, it was found that the innovative behavior of employees and organizational learning has a significant difference in non-profit primary schools and non-profit secondary schools, so that organizational learning in non-profit secondary schools is at a higher level than in primary schools, and the innovative behavior of employees in non-profit primary schools is at the level It was higher than secondary schools. Therefore, based on the findings of the research, it can be stated that in order to strengthen the innovative behavior of school employees, which is very necessary in today's era, it is necessary for the policy makers of education and training to take steps in the direction of developing the technical competence of managers and consequently improving organizational learning.