خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیبهای سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن انجام شده است. این پژوهش، ماهیتاً کمی، از نظر هدف توصیفی و از نظر گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از معلمان و مدیران مدارس دولتی استان تهران بوده و نمونه آماری به روش نمونهگیری احتمالی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. در این پژوهش شناسایی آسیبهای این نظام بر اساس مدل میر، در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش و بهسازی، نگهداری و بهکارگیری منابع انسانی صورت گرفته است. به این منظور، مصاحبههای اکتشافی با خبرگان آموزش و پرورش انجام و با توجه به مبانی نظری مرتبط، سؤالات پرسشنامه پژوهش تنظیم شد. برای تحلیل دادهها، نرمافزارهای LISREL و SPSS و روش تحلیل عاملی تأییدی و آزمون t تک نمونهای بهکار گرفته شده است. یافتهها حاکی از آن است که مهمترین آسیبها از نظر معلمان و مدیران، در حوزه نگهداری در مؤلفههای حقوق و مزایا و ایمنی، در حوزه آموزش و بهسازی، مؤلفه ارزیابی عملکرد و در حوزه کاربرد، مؤلفه انگیزش است. از میان این آسیبها میتوان به نامناسب بودن شاخصهای رتبهبندی و ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایای پایین نسبت به سایر دستگاههای اجرایی کشور، فقدان حمایتهای قانونی مانند بیمه مسئولیت مدنی و قضایی برای معلمان و نبود نظام کارراهه شغلی اشاره کرد.
The present research has endeavored to identify the flaws in the human resource management system in Iran's educational administration and resent suggestions for improvement. Quantitative in nature, this study has taken a descriptive approach regarding its objective while the approach toward data collection has been of the survey kind. Teachers and principals of state-owned schools in the province of Tehran constituted the statistical population, and the sample has been selected by means of random multistage clustered sampling. The system flaws have been identified in four areas – recruitment and securement, training and improvement, maintenance and the deployment of human resources. Thus, exploratory interviews were conducted with experts on Iran’s educational system, and the research questionnaire was devised based on relevant theoretical foundations. For data analysis, LISREL and SPSS software were used, and confirmatory factor analysis and the one-sample T-test were used. The findings indicate that, as seen by teachers and principals, when it comes to retaining staff, the most important flaws occur in the components of salary, benefits and security, while in the domain of training and improvement, performance assessment is the main component, and in the field of deployment, motivation is the main component. Inappropriate indices of ranking and performance assessment, inadequate salaries and benefits compared to other executive branches of the government, the lack of legal support such as civil liability insurance for teachers and the absence of a career path system can be named as some of the flaws.
ملخص الجهاز:
همچنين تأثير عوامل جبران خدمات بر رضايت شغلي (قاسمي ، ١٣٩٥)، تأثير مثبت امنيت و رضايت شغلي و فرصتهاي ارتقا بر تعهد سازماني (مختاري ، ١٣٩٥)، برنامه ريزي درســت براي اســتخدام کردن و نحوه انتخاب معلمان از طريق امتحانات شفاهي ، کتبي و عملي ، توسعه کارکنان ، تأثير مهم ارتقا و انگيزش و ارزيابي کارکنان و جبران خدمات آنان بر کيفيت خدمات نظام آموزشي (تانجونگ ٩، ٢٠٢٠)، تأثير سبک رهبري بر انگيزش ، تعهد و رضايت کارکنان ، اجراي صحيح فرايندهاي جذب و اســتخدام ، لزوم جانشين پروري در سطح مديران ، بهره گيري از سيستم پرداخت مبتني بر عملکرد، نيازسنجي آموزشي و استقرار خدمات رفاهي ، ايمني و بهداشتي براي کارکنان (علي زاده ، ١٣٩٨)، از ديگر نتايج مطالعات در زمينه مديريت منابع انســاني به شمار آمده اند.
اولويت بندي آسيبها در چهار حوزه منابع انساني آموزش و پرورش از نظر معلمان و مديران مدارس )به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري همان طورکه از عنوان مقاله مستفاد مي شود، اين پژوهش به منظور آسيب شناسي سيستم مديريت منابع انســاني در نظام آموزشــي آموزش و پرورش ايران انجام شده است .
در اين راستا با توجه به مدل پژوهش (مدل مير)، آسيبهاي چهار حوزه مديريت منابع انساني شامل جذب و تأمين ، آموزش و بهسازي ، نگهداري و به کارگيري معلمان در نظام آموزشــي به روش کمي شناســايي شده است .