خلاصة:
مقدمه: رفتار غذایی با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن ارتباط دارد. با این حال، مطالعات در مورد رفتار غذایی با در نظر گرفتن نقش وضعیت اجتماعی- اقتصادی، اندک است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط وضعیت اجتماعی- اقتصادی با رفتار غذایی و فعالیت بدنی دانشآموزان شهر قزوین در دوران پاندمی کووید-۱۹ بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشآموزان ناحیه ۱ شهر قزوین در سال ۱۴۰۰ بودند. شرکتکنندگان ۱۱۰ نفر از دانشآموزان گروه سنی ۱۳-۱۱ سال بودند که از ۱۶ مرکز آموزشی شهری و روستایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با مؤلفههای وضعیت اجتماعی- اقتصادی، تغذیه برگرفته از پرسشنامه بسامد غذایی و فعالیت بدنی برگرفته از پرسشنامه بینالمللی فعالیت بدنی (IPAQ) استفاده شد. همچنین؛ دادههای پژوهش با آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ در سطح آماری ۰/۰۵ تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج آزمون پیرسون نشان داد، سطح درآمد خانواده با وضعیت تغذیهای و فعالیت بدنی دانشآموزان ۱۳-۱۱ سال رابطه معناداری دارد (۰/۰۱۱ و ۰/۰۰۳=p). همچنین؛ نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین، ۵۰ درصد مقدار وزن، قد، فعالیت بدنی و وضعیت تغذیه دانشآموزان را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین بر وضعیت تغذیهای و فعالیت بدنی کودکان تأثیر دارد. با در اختیار قرار دادن نتایج پژوهش به سازمانها و نهادهای مرتبط به کودکان و نوجوانان استان قزوین میتوان خانوادهها را با عوامل مؤثر بر سلامت جسمی فرزندانشان آشنا کرده و به آنها آموزش داد.
Introduction: Eating behavior has been associated with higher risks of chronic disease. However, there are a few studies on eating behavior considering the role of socioeconomic status (SES).
Aim: The aim of this study was to investigate the relationship between socio-economic status, eating behavior, and physical activity of students in Qazvin during COVID-19 pandemic.
Method: This was a descriptive-correlational study and the statistical population was all students in District 1 of Qazvin in 2021. The participants were 110 students aged 11-13 who were randomly selected from 16 educational centers in urban and rural areas of Qazvin. For collecting data, a researcher-made questionnaire with socio-economic status, nutrition based on Food Frequency Questionnaire and physical activity based on the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) were used. Research data were analyzed by t-test, Pearson correlation coefficient and multiple-regression, using SPSS-20 software, at the statistical level of 0.05.
Results: The results of Pearson test showed that family income level has a significant relationship with nutritional status and physical activity of 11-13 year old students (p=0.011 and p=0.003). Also, the results showed that the socio-economic status of parents predicts 50% of students' weight, height, physical activity and nutritional status.
Conclusion: The social and economic status of parents affects the nutritional status and physical activity of children. Providing the research findings to organizations and institutions related to children and adolescents in Qazvin province, families can be familiarized with the factors affecting the physical health of their children and they can be trained.