خلاصة:
امنیت یکی از ارکان مهم جامعه است. امروزه توسعه و گسترش تکنولوژی و فناوریها سبب ایجاد تحول در مفهوم امنیت شده است. استفاده از فضای سایبری برای دستیابی سریع و موًثر به اهداف راهبردی، به ابزار جدید و مهمی برای تهدیدات و جنگها توسط دولتها تبدیل شده است. تهدیداتی که علیه فضای سایبری یک کشور صورت میگیرد، خطرات جبرانناپذیری را برای دولتها به وجود میآورد. فضای سایبری کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده، در چند سال اخیر شاهد موج حملات سایبری علیه زیرساختهای حساس کشور به ویژه در حوزه فناوریهای هستهای بوده است. نوشتار حاضر به بررسی اقدامات دولت در ایجاد امنیت سایبری میپردازد. نتایجی به دست آمده نشان میدهد، به دلیل اثرگذاری و گستردگی زیاد و سهولت و سادگی کاربرد و تنوع ابزارها و روشها، وقوع تهدیدات سایبری قطعی است. بایستی با فرهنگسازی، توسعهی زیرساختها، تدابیر فنی مدیریتی یک تغییر بنیادین در فضای سایبری و ارتقای امنیت آن ایجاد کرد.
ملخص الجهاز:
در این امتداد، برابر سیاست های کلی خودکفایی دفاعی و امنیتی ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اواخر سال ١٣٩٢، موارد مهمی همچون توسعه ، خودکفایی، خلاقیت و نوآوری در تمام سطوح ، ترویج نهضت نرم افزاری، ابعاد امنیتی و دفاعی، تولید و توسعه علوم و فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی و حرکت در مرزهای دانش با تأکید بر روزآمدی و بومیسازی، دستیابی به فناوریهای برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده با تأکید بر نوآوری و پشتیبانی از توسعه آنها، تأکید بر خودکفایی کشور در سامانه ، کالاها و خدمات اولویت دار دفاعی و امنیتی توأم با بهسازی تجهیزات موجود و افزایش قابلیت و کارآیی آن ، ممنوعیت تأمین نیازهای دفاعی و امنیتی از خارج کشور مگر در حد ضرورت قابل توجه هستند؛ بنابراین یکی از ملاحظات اساسی تحقق اهداف تعیین شده در سیاست کلی خودکفایی دفاعی و امنیتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ضرورت تأمین امنیت فضای سایبری به عنوان شریان حیاتی بخش دفاع است .
در واقع با پیشرفت فناوری، دولت ها نیازمند ایجاد تشکیلاتی هستند، که به صورت منظم و مستمر، با همکاری سایر دولت ها، در زمینه قواعد مربوط به فضای سایبر و تاًمین امنیت سایبری، با توجه به نیاز جامعه خود را به روز کنند»(یاسمینژاد،١١:١٣٩) «جرایم سایبری به قدری پویا هستند که ارائه یک قانون و راهکار ملی، نمیتواند برای مدت طولانی کارآمد باشد»(خلیل زاده ، ٤٣:١٣٩٣).