خلاصة:
مقدمه و هدف: مهارت های ویژه، عملکرد برجسته در یک عضو از طبقه ای از مهارت ها می باشد که برخلاف اصول برنامه حرکتی تعمیم یافته است. با توجه به نتیجه گیری تحقیقات از تحلیل میانگین داده ها، این پژوهش با هدف بررسی میزان تعمیم پذیری GMP و مهارت های ویژه از زاویه میزان تجربه و آنالیزهای فردی انجام شده است. روش شناسی: برای پاسخ به سوال تحقیق، از هفت بازیکن باتجربه دارت خواسته شد 252 پرتاب دارت را در هفت فاصله از هدف که فاصله میانی آن، فاصله با تمرین انبوه بود، در سه ست انجام دهند. آنالیز فردی رگرسیون خطی عملکرد برای تعیین عملکرد پیش بینی شده انجام شد. یافته ها: نتایج نهایی نشان داد که در دو نمونه B و E که سطح تمرین کمتری نسبت به سایر نمونه ها داشتند، بین عملکرد واقعی و پیش بینی شده رگرسیون، اختلاف معناداری وجود داشت اما در سایر نمونه ها با میزان تجربه بیشتر، اختلاف معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که در صورت آنالیز فردی عملکرد افراد به جای آنالیز میانگین، مهارت های ویژه در سطح رفتاری متزلزل است. از طرف دیگر یافته ها از این فرضیه حمایت می کنند که سطح تجربه و تمرین، منجر به تعمیم پذیری خاصی از برنامه حرکتی تعمیم یافته می شود که با سطح تمرین و تکرار در یکی از اعضای طبقه مهارت، نسبت عکس دارد و البته در تضاد با یافته های مهارت های ویژه است. این یافته ها خطوط پژوهشی و کاربردی جالبی را برای پژوهش های آینده ترسیم می کند.
Background & Purpose: Especial skills are a distinguished performance in one member within a class of skill which is a debate that has confliction with generalized motor program basis. Previous researchers have used the mean analysis of data, thus this study was conducted to determine the degree of generalized motor program's generalizability and especial skills by evaluating the role of experience level with individual analyzes. Methodology: To answer the research question, seven experienced dart players were asked to dart throw 252 throws from seven distances in which most practiced distances was middle distance, executed in three sets. Individual analysis of linear regression was performed to calculate predicted performance. Results: Final results showed that there was a significant difference between the actual and the predicted regression in the two samples B and E, which had a lower experience level than others, but there was no significant difference between the other samples with the more experience. Conclusion: These findings revealed that especial skills are shaken at the behavioral level in the case of analysis of individual performance instead of an average analysis. On the other hand, the findings support the hypothesis that the level of experience and practice leads to a relative generalizability of the generalized motor program, which has a comparative relationship with the level of practice and repetition in one of the members of the skill class, and in contradiction with Findings of especial skills. These findings will draw interesting research questions and practical applications for future research.