خلاصة:
بررسی سیاستهای اجرا شده در حوزه مدیریت مصرف برق در کشور نشان میدهد این سیاستها موفقیت چشمگیری نداشته است. عدم موفقیتهای این سیاستها را میتوان تا حد زیادی به عدم شناخت اجتماعی کافی سیاستگزاران از افراد جامعه و مصرف کنندگان برق نسبت داد. با افزایش شناخت اجتماعی میتوان سیاستهای بهتری برای تغییر رفتار ارائه نمود که نه تنها تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، بلکه از سرمایههای اقتصادی و اجتماعی نیز به شکل مناسبتری محافظت خواهد نمود. ابزارها و بینشهای رفتاری، در حقیقت، حلقه گمشدهای است که میتواند اجرای چنین سیاستهایی را ارتقاء دهد. در این مقاله ضمن آسیبشناسی راهکارهای مطرح شده در زمینه مدیریت مصرف برق از منظر اقتصاد رفتاری، و با عنایت به ابزارها و تجارب اقتصاد رفتاری، پیشنهادهایی به منظور اصلاح و بازنگری رویکردهای رایج در زمینه مدیریت مصرف برق در کشور ارائه شد. یکی از مهمترین این پیشنهادات آن است که با توجه به اهمیت موضوع، واحدی در صنعت برق به عنوان "واحد تلنگر" تاسیس گردد که ضمن بهرهگیری از ظرفیت اندیشمندان حوزه اقتصاد رفتاری و سایر رشتههای مرتبط نظیر جامعهشناسی و روانشناسی، با تجمیع و هم افزایی ظرفیت روابط عمومیهای شرکتهای حوزه برق کشور و همچنین سایر بخشهای مرتبط وزارتخانه، مدیریت اجرای سیاستهای اقتصاد رفتاری برای جامعه هدف را بهمنظور فرهنگ سازی کاهش مصرف برق کشور پیگیری نمایند. آیین نامه واحد مذکور با بهرهگیری از تجارب متعدد کشورهای مختلف میتواند تدوین گردد و راهنمای فعالیتهای این واحد گردد.
Electricity consumption has been rising with an average annual growth of 7% in Iran and the imbalance in production and consumption has caused power outage crisis and economic losses. More than 50% of peak electricity demand is related to the household sector, so the household sector can be considered as the most effective component of the electricity crisis. Investment costs for the construction of power plants, transmission, distribution networks are increasing every year. In order to manage peak electricity demand in the short term, four main solutions are proposed: customer relationship management, electricity tariff reform, quotas and voluntary reductions in electricity consumption, and the replacement of low efficiency electrical equipments with high efficiency appliances. These policies have not been much successful. The failure of these policies can be attributed to inadequate social recognition of policymakers from the community. The tools and insights of behavioral economics are, in fact, a lost circle that can promote the implementation of such policies.
ملخص الجهاز:
يکي از مهمترين اين پيشنهادات آن است که با توجه به اهميت موضوع ، واحدي در صنعت برق به عنوان "واحد تلنگـر" تأسـيس گردد که ضمن بهره گيري از ظرفيت انديشمندان حوزه اقتصاد رفتاري و ساير رشته هاي مرتبط نظير جامعه شناسي و روان شناسـي، با تجميع و هم افزايي ظرفيت روابط عموميهاي شرکت هاي حوزه برق کشـور و همچنـين سـاير بخـش هـاي مـرتبط وزارتخانـه ، مديريت اجراي سياست هاي اقتصاد رفتاري براي جامعه هدف را به منظور فرهنـگ سـازي کـاهش مصـرف بـرق کشـور پيگيـري نمايند.
در ايـن آزمـايش هـا اثـرات مـداخلات رفتـاري متعددي به شرح ذيل مورد بررسي قرارگرفت که از جمله ميتوان به اين موارد اشاره کرد: ارائه توصيه و رهنمود به مصرف کنندگان در خصـوص کـاهش ميـزان مصـرف و افـزايش بهـره وري انرژي، ارائه اطلاعات به خانوارها درباره نحوه و ميزان مصرف خانوار در طـول زمـان و مقايسـه آن با گذشته ، مقايسه ميزان مصـرف خـانوار بـا ميـزان مصـرف همسـايگان و خانوارهـاي داراي شرايط مشابه ، تلاش براي مسئول نشان دادن افراد درون خانوار و متعهد نمـودن آنهـا بـه کـاهش ميزان مصرف ، نصب کنتورهاي هوشمند گاز و برق ، نصب تجهيزات گزارشگر ميزان لحظـه اي مصرف انرژي مجهز به زنگ هشدار براي مواقع بالا رفتن ميزان مصرف از حد مجاز، استفاده از دستگاه نشاندهنده ميزان لحظه اي مصـرف انـرژي بـه همـراه دسـتگاه کنتـرل مصـرف تجهيـزات سرمايشي و گرمايشي، ارائه مشوق هاي مالي در صورت کـاهش مصـرف و يـا جابجـايي زمـان مصرف از ساعت اوج مصرف به ساعت هاي ديگر، اطلاع رساني و تبليغات از طريق رسـانه هـاي ديگر نظير تلويزيون و سايت هاي اينترنتي.