خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسئله به روش شناختی اجتماعی بر مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تبریز بود. این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گـروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهرستان تبریز در سال تحصیلی97-1396 بود. با توجه به مداخلهای بودن پژوهش و اهمیت رضایت شرکت کنندگان، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. ابتدا از میان نواحی آموزش وپرورش شهر تبریز، بطور تصادفی ناحیه پنج انتخاب شد، سپس از میان مدارس دخترانه متوسطه دوره دوم آن ناحیه، یک مدرسه به طور تصادفی انتخاب و از بین دانش آموزان مدرسه، به طور تصادفی، 60 دانشآموزان از کلاسهای پایه سوم به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمـایش (30نفر) و گواه (30نفر) جایدهی شدند. پرسشنامههای روانشناختی کالیفرنیا، سازگاری اجتماعی سینهاوسینگ و خودتوانمندسازی اجتماعی فلنر به عنوان پیشآزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی مدت ده جلسه تحت آموزش مهارت حلمسئله قرار گرفتند. در نهایت همان مقیاسها به عنوان پسآزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد، در حالیکه گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که میزان نمرات مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانشآموزانی که آموزش مهارت حلمسئله دریافت کردهاند بیشتر از میزان نمرات دانشآموزانی که آموزش مهارت حلمسئله دریافت نکردهاند (05/0P<). آموزش مهارت حلمسئله کارایی بالایی در افزایش مسئولیتپذیری، سازگاری اجتماعی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانشآموزان دارد.
The aim of present research is to study the effectiveness of training problem solving skills on Responsibility, Social Adjustment and Social Self- Of secondar high school female students. In this quasi-experimental research with pre-test, post-test design and control group, the statistical population includes female second-year high school students in Tabriz studying in academic year 2017-18. The method utilized is multi-stage random sampling method consisting of 60 female second-year high school students in Tabriz from which 30 students Were placed in the experimental group and other 30 students in the control group in experimental and 30students in control group. In order to Collect data and attain the intended results, intervention-education program of problem solving skills, California phychological inventory, Self–Empowerment questionnaire of Felner and Social Adjustment of sinha & sing were utilized and results were analyzed statistically. Findings were analyzed by univariate covariance analysis. The findings showed that there was a positive positive relation between training problem solving skills Responsibility, Social Adjustment and Social Self-Empowerment. Generally, we may conclude that training problem solving skills influence Responsibility, Social Adjustment and Social Self-Empowerment.
ملخص الجهاز:
مؤمني (٢٠١٢) نشان داد آموزش مهارت هاي اجتمـاعي تـأثير مثبتـي بـر افـزايش سـازگاري اجتماعي و عاطفي دانش آموزان دارد، همچنين نتايج پژوهش هاي بيرانونـد و همکـاران (٢٠١٤)، بـاري و همکاران ١(٢٠١٣) و بيرمن و فورمن ٢(١٩٨٤) حـاکي از تـأثير آمـوزش مهـارت حـل مسـأله در افـزايش خودتوانمندسازي اجتماعي است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي حل مسـأله بـه روش شـناختي- اجتمـاعي بـر مسؤوليت پذيري ، خودتوانمندسازي اجتماعي، سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر مقطع متوسـطه (دوره دوم ) انجام شد.
(1990 يافته ديگر اين پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسأله توانسته اســت بـه عنوان مداخلـه اي مؤثر موجب بهبود و افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شود.
يافته ديگر اين پژوهش نشان ميدهد که آموزش مهارت حل مسأله بـر خودتوانمندسـازي اجتمـاعي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تأثير گذاشـته و بـه عنوان مداخلـه اي مـؤثر موجـب بهبـود و افـزايش خودتوانمندسازي اجتماعي در آنان شود.
Social problem solving abilities and psychological adjustment of persons in low vision rehabilation.
The roles of emotional competence and social problem-solving in the relationship between physical abuse and adolescent suicidal ideation in China.
The Effectiveness of Problem-Solving Skills Training on Increasing Social Adjustment and Regulatory Self Strategies in Children of Divorce.
Study of the effectiveness of social skills training on social and emotional competence among students with mathematics learning disorder.
Generally, we may conclude that training problem solving skills influence Responsibility, Social Adjustment and Social Self- Empowerment.
Key words: training problem solving skills, Responsibility, Social Adjustment, Social Self-Empowerment