خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر تورم و نوسانات نرخ ارزمی باشد. پژوهش حاضر با توجه به اهداف موجود، از نوع پژوهشهای کاربردی است و نوع پژوهش مبتنی بر پارادایم کیفی-کمی استفاده شده برای گردآوری اطلاعات و دادهها پیمایشی است. جامعه آماری در مرحله اول پژوهش خبرگان است که حجم نمونه پژوهش در این بخش پس از 20 نفر می باشد. در بخش دوم پژوهش جامعه آماری کلیه شهروندانی هستند که نقش بیشتری در مبادلات و خرید کالا در جامعه داشته اند(همچون؛ کسبه بازار، سرپرستان خانوار و ..) دارند. حجم نمونه در این بخش بر اساس فرمول کوکران 396 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. که پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی تعداد سوال های پژوهش به 54 سوال تقلیل یافت. روش نمونه گیری در این رساله روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای می باشد. در یافته های اکتشافی پژوهش 3 موثر برتورم و نوسانات قیمت ارز شناسایی گردید. و نتایج تحلیلی عاملی تأیدی نشان می دهد که تاثیر 3متغیر؛ اعتماد نهادی، امنیت روانی و سرمایه اجتماعی بر کنش های تورم زای شهروندان معنی دار است. بنابراین این 3 فرضیه پژوهش پذیرفته می شوند. با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عوامل اجتماعی نیز تاثیر معناداری بر تورم و نوسانات نرخ ارز دارند که متاسفانه در پژوهش ها و همچنین برنامه ریزی های دولت به این عوامل بی توجهی می شود.
The purpose of this research is to identify social factors affecting inflation and exchange rate fluctuations. According to the existing objectives, the current research is of the type of applied research and the type of research is based on the qualitative-quantitative paradigm used to collect information and survey data. The statistical population in the first stage of the research is experts, and the sample size of the research in this section is after 20 people. In the second part of the research, the statistical population is all the citizens who have played a greater role in the exchange and purchase of goods in the society (such as market traders, household heads, etc.). The sample size in this section was estimated to be 396 people based on Cochran's formula. The research tool is a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. After conducting exploratory factor analysis, the number of research questions was reduced to 54 questions. The sampling method in this dissertation is the multi-stage cluster sampling method. In the exploratory findings of research 3, the effects of inflation and currency price fluctuations were identified. And the confirmatory factor analysis results show that the effect of 3 variables; Institutional trust, psychological security and social capital are significant on citizens' inflationary actions. Therefore, these 3 research hypotheses are accepted. According to the findings of the research, it can be concluded that social factors also have a significant impact on inflation and exchange rate fluctuations, which unfortunately are neglected in research and government planning.