خلاصة:
فقهای امامیه اجماع، بر حرمت اکل گوشت خرگوش کرده اند وشیخ الطائفه می گوید: الأرنب محرم ... دلیلنا إجماع الفرقه. پدر مقابل تمام مذاهب اربعه اهل سنت درمقام عمل اجماع در حلیت خوردن گوشت خرگوش دارند .بنابراین این مسئله با توجه به اختلاف فقهی بین فریقین نیازمند کاویدن دارد.این تحقیق با هدف شناخت اقوال و نظریات فقهای مذاهب اسلامی، حدود و ثغور ادله، تبیین وظیفه و تکلیف شرعی مکلف در مورد حکم شرعی خوردن گوشت خرگوش صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، پژوهشی نو و بنیادی است که به لحاظ روش (توصیفی) از نگاه هدف (کاربردی) و شیوه گردآوری مفاهیم آن بر پایه مطالعات (کتابخانه ای) انجام شده و سعی در پاسخ، واکاوی و رفع ابهام در ادله جواز و عدم جواز اکل گوشت حیوانات و نقش فعل معصوم (ع) در جامعه را دارد. ضرورت این سنخ تحقیقات با توجه به اینکه در اذهان بسیاری از مردم (به ویژه شیعیان) عدم حرمت گوشت خرگوش تداعی شده است لذا نقش به سزایی در تنویر افکار عمومی و تبیین مبانی فقهی و وضوح حکم شرعی در این موضوع خاص را دارد.
The father, in contrast to all the four Sunni religions, has a consensus on the legitimacy of eating rabbit meat. Therefore, this issue needs to be explored due to the jurisprudential differences between the sects.This research has been carried out with the aim of recognizing the sayings and theories of the jurists of Islamic religions, the limits and limitations of the evidence, explaining the obligatory religious duty and obligation regarding the legal ruling of eating rabbit meat. The present research is a new and fundamental research that has been done in terms of method (descriptive) from the point of view of purpose (applied) and the method of collecting its concepts based on studies (library) and trying to answer, analyze and remove ambiguity in permissions and impermissibility arguments. The meat of animals has the role of the infallible act in society. The necessity of this type of research, considering that in the minds of many people (especially Shiites) the lack of sanctity of rabbit meat has been associated, so it plays an important role in enlightening public opinion and explaining the jurisprudential principles and clarity of the Shari'a ruling on this particular issue.
ملخص الجهاز:
ir ٣دانشيار گروه آموزشي فقه و مباني حقوق اسلامي، دانشگاه فردوسي مقدمه و بيان مسئله مقدمه اين نکته مقدماتي را بايد توجه داشت که براي تأسي به فعل معصوم نمي توان هميشه به فعلـي کـه از افعال طبيعي بشري شمرده مي شود استناد کرد به عبارت ديگر افعالي که از طبيعـت و خلقـت انسـان نشأت مي گيرد و بين تمام انسانها مشترک است ، ملاک عمل و فتوا قرار نمي گيرند، به ويژه اگـر ايـن فعل طبيعي، اضطراري باشد يعني افعالي که بدون دخالـت اراده و اختيـار واقـع مـي شـود و واکـنش طبيعي بدن انسان نسبت به حوادث بيروني به شمار آيد مانند اظهار درد به هنگام جراحت ، لرزيدن بـه هنگام سرما، و مثالهاي ديگري از اين دست که اختياري نسبت به ايجاد يا منع آن وجود ندارد؛ از آنجا که بدون قصد انجام مي پذيرد حکم ديني ندارد و متعلق امر به تاسي يا نهـي از مخالفـت قـرار نمـي گيرند.
پيشينه تحقيق در مورد سيره پيامبر در حوزه اطعمه و اشربه کتابهاي متعددي از فريقين نگاشته شده اسـت کـه اکثـر اين موارد دربرگيرنده سنت قولي و فعلي پيامبر صلي الله عليه و آلـه و سـلم اسـت در منـابع شـيعي آثاري مانند سنن النبي نوشته علامه طباطبايي در يک جلد و همچنين کتاب سنن النبي که کاظم مـدير شانه چي در ده جلد آن را به رشته تحرير درآورده است به اين موضوع پرداخته آمـد عـلاوه بـر ايـن منابع پيشينه سيره پيامبر در منابع حديثي مانند بحارالانوار علامه مجلسي و نيز وسايل الشيعه شيخ حر عاملي ذکر شده است که در آن ها تبويب روايات در زمينه هاي گونـاگون و از جملـه بـاب اطعمـه و اشربه وجود دارد.