خلاصة:
ولایت بر نکاح باکرهٔ رشیده مسئلهای اختلافی بین فقهای امامیه است. قانون مدنی ایران در این مسئله به پیروی از قول غیرمشهور در مادهٔ 1043 چنین ولایتی را پذیرفته و بهپیروی از نظر اتفاقی فقهای قائل به اعتبار اذن ولی، برآن شده است که هرگاه ولی بدون علت موجه، از دادن اجازه مضایقه کند، اعتبار اجازهٔ او ساقط میگردد. مسئلهٔ چالشی این است که ولایت ولی در صورت ممانعت توجیهناپذیر، صرفا در خصوص عضل ساقط میشود یا بهطورکلی و در همۀ امور؟ نویسنده پس از تتبع در ادله و آرای فقها و تحلیل مسئلهٔ مذکور بهروش تحلیلیاسنادی به این باور رسیده است که ثبوت چنین ولایتی صرفا بهمنظور رعایت مصلحت مولّیعلیه است و در صورت عضل ولی، عدمصلاحیت و خیانت او احراز میشود. با استناد به روایات رسیده از امامان معصوم (ع)، مناسبت حکم و موضوع، استدلال به قیاس اولویت و قاعدههای لاحرج و لاضرر، قدر متیقن از ثبوت حق ولایت، قاعدهٔ اقدام به زیان و اصل استصحاب، میتوان اذعان یافت که چنین ممانعتی سبب سقوط ولایت بهطورکلی و استقلال باکرهٔ رشیده میشود.
Guardianship over the marriage of the virgin Rashidah is a controversial issue among Imami jurists. In this matter, following the unpopular opinion in Article 1043, Iran's civil law has accepted such a guardianship and following the jurists' view of the validity of the guardian's permission, it has been decided that if the guardian refuses to give permission without a valid reason, the validity of his permission will be revoked. The challenging issue is that in the case of unjustified obstruction, the guardian's guardianship is lost only in relation to the azl or in general and in all matters?After following the arguments and opinions of the jurists and analyzing the mentioned issue through the analytical method of documents, the author has come to the belief that the proof of such guardianship is only for the purpose of respecting the interests of the pupil and in case of the guardian's azl, his incompetence and betrayal are confirmed. By referring to the traditions passed down from the infallible imams (a.s.), the appropriateness of the ruling and the subject matter, the argument on the analogy of priority and the rules of la haraj and la zarar(no-harm and no-damage), the certainty of the proof of the right of guardianship, the rule of action for damage and the principle of isteshab, it can be acknowledged that such a prevention causes the complete downfall of the guardianship and the independence of the mature virgin.