خلاصة:
هدف: این مطالعه با هدف تدوین الگوی موفقیت استارتاپهای فینتک ایران با رویکرد داده بنیاد انجام شد.روش: روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای، از نظر روش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاه) و خبرگان تجربی (بنیانگذاران، مدیران، سرمایه گذاران و مشاوران استارتاپهای فینتک) بودند که به صورت هدفمند به انتخاب نمونه پرداخته شد. نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و بر این اساس 10 نفر از افراد واجد شرایط در این مطالعه شرکت کردند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل بنیانگذاران، مدیران، سرمایه گذاران و مشاوران استارتاپهای فینتک بود و نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد، تعداد 124 پرسشنامه کامل از این نمونه به دست آمد.. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمساختیافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته (1399) با طیف لیکرت 5 گزینه ای بود. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار MaxQDA و در فاز کمی با روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS انجام شد.یافته ها: نتایج بخش کیفی نشان داد عوامل علی موثر بر موفقیت استارتاپهای فینتک ایران عبارتند از تفکر راهبردی، توسعه ارتباطات درون سازمانی و تعاملات برون سازمانی، تمرکز بر طراحی و پیاده سازی درست عناصر آمیخته بازاریابی و ویژگیهای بنیانگذاران و اعضای تیم. در بخش کمی، مدل مفهومی ارائه شده مورد آزمون قرار گرفت و 13 فرضیه مورد تایید و 4 فرضیه رد شدند. نتیجهگیری: رویکردها در استارتاپهای فینتک موجب همگامی با تغییرات جهانی و محیط داخلی شده و علاوه بر اینکه کسب و کار نوپا را به کسب مزیت رقابتی هدایت می کند، می تواند منجر به ارزشآفرینی برای جامعه و کسبوکارهای کوچک و نوپا شود.
Purpose: This study was conducted with the aim of developing a success model for Iranian Fintech startups with a data-based approach. Methodology: The research method of the present study was exploratory mixed in terms of development goal. The statistical population of this research in the qualitative part included theoretical experts (university professors) and experimental experts (founders, managers, investors and consultants of Fintech startups) who were purposefully selected. Sampling was continued until theoretical saturation was achieved and 10 eligible individuals participated in this study. In the quantitative part, the statistical population included the founders, managers, investors and consultants of Fintech startups and sampling was done by simple random sampling, 124 complete questionnaires were obtained from this sample. Data collection tools were semi-structured in the qualitative part of the interview and in the part. The researcher-made questionnaire (2020) with a Likert scale was 5 options. Analysis of research data was performed in qualitative phase with MaxQDA software and in quantitative phase with partial least squares method with Smart PLS software. Findings: The results of the qualitative section showed that the causal factors affecting the success of FinTech Iran startups are strategic thinking, development of internal communication and external interactions, focus on design and proper implementation of marketing mix elements and characteristics of founders and team members. In the quantitative part, the proposed conceptual model was tested and 13 hypotheses were approved and 4 hypotheses were rejected. Conclusion: The approaches in FinTech startups are in line with global changes and the internal environment, and in addition to leading start-ups to gain a competitive advantage, can lead to value creation for the community and small and start-up businesses.
ملخص الجهاز:
مدل اندازه گيري و شاخص هاي برازش اندازه گيري سازه ها گويه ها بارعاملي آماره تي 17/215 0/900 Q01 11/461 0/924 Q02 15/438 0/818 Q03 آميخته بازاريابي 11/622 0/824 Q04 10/979 0/832 Q05 17/049 0/788 Q06 14/49 0/813 Q07 15/782 0/826 Q08 16/119 0/874 Q09 تفکر راهبردي 18/674 0/877 Q10 14/481 0/901 Q11 13/508 0/877 Q12 17/372 0/907 Q13 ويژگيهاي تيم 10/272 0/914 Q14 11/273 0/928 Q15 10/269 0/921 Q16 ارتباطات و تعاملات 14/663 0/895 Q17 11/656 0/778 Q18 23/1 0/862 Q19 عوامل کلان محيطي 17/244 0/840 Q20 13/717 0/881 Q21 30/98 0/864 Q22 رويکردهاي جهاني 2/729 0/585 Q23 37/788 0/887 Q24 17/114 0/830 Q25 موفقيت استارتاپ 31/271 0/896 Q26 14/143 0/883 Q27 31/08 0/874 Q28 4/227 0/596 Q29 ريسک هاي سرمايه گذاري 13/203 0/871 Q30 6/903 0/641 Q31 5/195 0/592 Q32 جذب سرمايه گذار 15/827 0/922 Q33 18/624 0/907 Q34 3/856 0/597 Q35 اعتمادسازي 19/628 0/927 Q36 15/018 0/942 Q37 12/154 0/916 Q38 کسب موفقيت شخصي 12/014 0/936 Q39 2/732 0/559 Q40 3/471 0/586 Q41 22/026 0/922 Q42 ارزش آفريني براي جامعه 4/203 0/622 Q43 3/875 0/625 Q44 19/69 0/883 Q45 16/402 0/924 Q46 ارزش آفريني براي کسب و کارها 3/094 0/585 Q47 9/130 0/733 Q48 بر اساس نتايج مدل اندازه گيري در جدول فوق ، بار عاملي مشاهده در تمامي موارد مقداري بزرگتر از ٠/٥ دارد که نشان ميدهد همبستگي مناسبي بين متغيرهاي قابل مشاهده با متغيرهاي پنهان مربوط به خود وجود دارد.
The statistical population of this research in the qualitative part included theoretical experts (university professors) and experimental experts (founders, managers, investors and consultants of Fintech startups) who were purposefully selected.