خلاصة:
غایت این مقاله طرح منظر اخلاقیِ ناظر بر مسالهی رنج است. پرسش اصلی مقاله آن است که مواجههای اخلاقا درست با مسالهی رنج کدام است و چه لوازمی دارد. فلاسفه و الهیدانان گاه با تکیه بر مساعی صرفا عقلی و گاه با مورد توجه قرار دادن گزارهها و گزارشهای متن مقدس و تلفیق عقل و نقل درصدد توجیه یا بیان چرایی وجود رنج در عالم برآمدهاند. همچنان که انتظار میرود، این دست مساعی که در قالب تئودیسه و دفاعیه مطرح شدهاند بر موضوع رنج متمرکز هستند. مقالهی پیشرو برآن است که در مسالهی رنج میبایست بین دو موضوع رنج و فرد رنجدیده تمایز قائل شد و در راستای همین تمایز است که مسالهی مواجههی اخلاقا درست با رنج شکل میگیرد.آیا مشغلههای عقلیای چون تئودیسه و دفاعیه رفتار اخلاقا درست را نیز در قبال مسالهی رنج کفایت میکنند؟ در راستای پاسخ به پرسش اخیر، دو عنوان کلی مبانی نظری و تدبیر وضعیت رنجآمیز طرح خواهد شد که به ترتیب ناظر بر تحلیل و تعریف مفاهیمی چون رنج، تئودیسه و دفاعیه، منظرهای معرفتی و مانند آن؛ و ماهیت و چیستی مواجههی اخلاقا درست در مسالهی رنج میباشند. درواقع، مباحثی که در بخش مبانی نظری بدانها پرداخته خواهد شد، به شیوهای تحلیلی جایگاه اخلاق در مسالهی رنج را روشن نموده و ما را به این نتیجه رهنمون میشود که تئودیسهپردازی بنا بر سرشت خود، مقتضیء رفتار اخلاقا درست در قبال مسالهی رنج نبوده و دغدغهی آن را ندارد.
This paper is aimed to explain the moral behavior toward the problem of suffering. The main question is what the morally correct behavior is as to the problem of suffering and what its essential concomitants are. Philosophers and theologians have endeavored to justify the existence of suffering in the world sometimes relying on purely intellectual efforts and sometimes by paying attention to propositions and reports of the scriptures and combining reason and narration. In this regard, they established theodicies and defenses that are meant for suffering. From this paper’s point of view, we must distinguish between two subjects: (i) the suffering; and (ii) the suffering person; and the concept of morally correct behavior on suffering is formed in line with this distinction. Do intellectual preoccupations such as theodicy and defense have something to do with the morally correct behavior toward suffering? Based on general two titles the answer is presented: theoretical foundations and management of the suffering situation, which respectively include the analysis and definition of concepts such as suffering, theodicy and defense, epistemological perspectives, and the like; and the essence of morally correct behavior on the problem of suffering. Indeed, subjects that will be discussed in the section on theoretical foundations will clarify the role of ethics in the problem of suffering in an analytical way and, leads us to the conclusion that theodicy, by its very nature, has nothing to do with morally correct behavior towards the problem of suffering and doesn’t care about it.