خلاصة:
زمینه و هدف: رضایتمندی جامعه پیرامونی از مباحث مهم در زمینة مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعة پایدار به شمار میرود. منطقه عسلویه، واقع در استان بوشهر، بستر تحولات اقتصادی و رشد و احداث بسیاری از پروژههای نفت و گاز کشور بوده است بهصورتیکه به یک حوزه مهم انرژی مبدل شده است. با این حال، میزان رضایت جامعه پیرامونی از طرحهای صنعتی در این منطقه همچنان در حد حدس و گمان یا در بهترین حالت به صورت غیرعلمی باقی مانده است. بنابراین، مطالعة پیشرو سطح و ابعاد مختلف رضایتمندی جامعه پیرامونی از طرحهای نفت و گاز را به صورت روشمند سنجیده است. روش و دادهها: جهت انجام این تحقیق، 400 نفر از مردم منطقه پیرامونی بر اساس نمونهگیری خوشهای پیمایش شدند. ابعاد رضایتمندی جامعه پیرامونی مبتنی بر موارد مطرح در مدل ایزو 26000 بوده و شامل سه بعد مشارکت شرکتها در توسعه جامعه، محیطزیست و حاکمیت سازمانی میباشد. یافتهها: بر اساس نتایج این مطالعه، میزان رضایتمندی کلی مردم منطقه در سطح مطلوبی قرار ندارد. در میان ابعاد نارضایتی، بیشترین میزان مربوط به بخش کیفیت حاکمیت سازمانی بوده است. بحث و نتیجهگیری: وضعیت نارضایتی در این منطقه نیازمند برنامهریزی جدی از سوی نظام حکمرانی است چنانچه در تمامی شاخص های مورد ارزیابی وضعیت نامطلوبی حاکم است. در منطقه پارس جنوبی با ابهام در خصوص اثرات محیطزیستی روبرو هستیم؛ چنانچه این فضای مبهم موجب گسترش اخبار غیرقابل تأیید در این زمینه میشود. به نظر میرسد یکی از راهکارهای ابتدایی، فراهمساختن بستری است که نمایشگر وضعیت بهروز شاخصهای محیطزیستی باشد. پیام اصلی: پایداری منطقه عسلویه نیازمند توجه جدی است. از آنجا که بخش قابل توجهی از مردم بومی منطقه توانایی تمایز میان شرکتهای نفت و گاز آن منطقه را نداشته و به همین دلیل، از نظر مردم محلی مسئولیت اقدامات مداخلهای از سوی هر یک از این شرکتها چه مثبت و چه منفی به کلیت نظام سیاستگذاری منطقه تعمیم مییابد.
Background and Aim: Satisfaction of the peripheral community is one of the most important issues referred to in the field of corporate social responsibility and sustainable development. Assaluyeh region, located in Bushehr province, has been a context for the growth and construction of several oil and gas projects in Iran and hence has turned into an important area of energy. However, the level of peripheral communities’ satisfaction with industrial plans still remained speculative or, at best, unscientifically documented in the Assaluyeh region. Considering the strategic importance of this region, the present study was designed to measure the level that which peripheral communities were satisfied with the oil and gas projects. Methods and Data: To do this, 400 people in the area were surveyed based on random cluster sampling. Dimensions of satisfaction were extracted based on the ISO 26000 model. Findings: According to the results of this study, the overall level of local people's satisfaction is not at a favorable level. Among the dimensions of dissatisfaction, the highest level was related to the quality of governance. Conclusion: The issue of local people's dissatisfaction requires serious attention from the governance system as there has been an unfavorable situation in all analyzed environmental dimensions. In the region, there is an ambiguity about the environmental situation causing the spread of unverifiable news. It seems that one of the primary solutions is to provide a platform that reports up-to-date environmental indicators. Key Message: The sustainability of the Assaluye region needs serious attention. Besides, a significant proportion of the indigenous population cannot distinguish between the various oil and gas companies located in this region. Hence, from the local people's point of view, the responsibility of interventions by any of these companies, whether positive or negative, is the subject of generalization to the entire policy-making system of the region.
ملخص الجهاز:
250 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ با اين همه ، گذشت زمان و بروز عيني اثرات طرح ها در وجوه مختلف از جمله تغييرات جمعيتي ناشي از نياز به نيروي کار موجب بروز نگراني هاي عمده اي شده است (صابري زفرقندي و همکاران ، ١٣٨٦؛ صدوق و همکاران ، ١٣٩٣).
در قسمت دوم ، سؤالاتي حول سه مفهوم اصلي مسئوليت اجتماعي شـرکت در قبـال مـردم و در قسـمت سوم سؤالاتي درباره اطلاعات مردم در زمينة شرکت هاي منطقه و قدرت تمييزدادن آنها با مجتمع ، پرسـش هايي طراحـي گرديـد کـه در ادامه نحوه عملياتي سازي مفاهيم مورد نظر توضيح داده شده است ، ضمنا در اين مطالعه ميزان رضـايتمندي و نگـرش مـردم نسـبت بـه مفاهيم مذکور، مورد سنجش قرار گرفته است .
جدول ٦- ميزان اطلاع جامعه در تمييز شرکت هاي منطقه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتيجه گيري با توجه به اهميت مردم بومي طرح هاي توسعه اي ، اين مطالعه ، به منظور سنجش نگرش جامعه پيراموني نسبت بـه عملکـرد مجتمـع گـاز پارس جنوبي در زمينه شاخص هاي مسئوليت اجتماعي انجام شده است .
به عبارت ديگر، ممکن است ، در رويـه ها و 257 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ پرداخت هاي موجود عدالت منظور نشده باشد و يا اين که نارضايتي ناشي از آگاه نبودن جامعه پيراموني از وضعيت عادلانه باشـد.